I 55 år höll den gamla damen en Duesenberg Model J från 1931 gömd i sitt garage. När hon ringde en Duesenberg-expert blev hon knappt trodd. Experterna blir chockade när de öppnar garagedörrarna för första gången sedan 1967.
Duesenberg är en av de mest eftertraktade veteranbilarna som finns idag. Bilarna tillverkades från 1914 fram till 1937 då företaget gick i konkurs. Bilarna är mycket ovanliga och en Duesenberg har sålts på en amerikansk auktion för 230 miljoner kronor. Totalt tillverkade inte Duesenberg mer än 1200 bilar.
Därför är det inte konstigt att Duesenberg-experterna tappar hakan när de hittar en Duesenberg Model J från 1931 när de öppnar ett garage som inte öppnats på decennier. Bilen har gömts undan i det låsta garaget av en gammal dam. Garaget var så litet att bilens bakstötfångare hade monterats bort så att dörrarna gick att stänga. Den som hittade bilen är Doug Pray, ägare till Auburn Cord Duesenberg Company i Broken Arrow, Oklahoma.
Bilen visar sig vara av en extra ovanlig cabrioletmodell som det bara gjorts 25 exemplar av. Taket försvinner ner i ett speciellt fack på bilen. Hela processen när bilen ta ut ur garaget för första gången på 55 år filmades av Auburn Cord Duesenberg Company. Bilen ska nu försiktigt restaureras för att kunna tas i trafik och ställas ut i samma skick som den hittades. Senare kan det bli aktuellt att renovera den till utställningsskick.
Duesenberg Model J har en rak sjuliters åttcylindrig motor med dubbla överliggande kamaxlar, och hade otroliga fartresurser för sin tid. Motorn var på 265 hästkrafter och gav bilen en toppfart på 190 km/h, vilket gjorde den till en av världens snabbaste bilar i början av 30-talet.
Model J var världens mest prestigefulla bil på 30-talet och rika och celebra personer stod i kö för att köpa den. Bland ägarna fanns Al Copone, Greta Garbo, Howard Hughes, Mae West, Clark Gable, hertigen av Windor, , kung Victor Emmanuel III av Italien och kungen av Spanien, Alfonso XIII.
Värdet på bilen som nu hittats tros ligga på över 10 miljoner kronor. Damen som hade bilen i säkert förvar har dock bara ett önskemål: Att få åka med bilen när den restaurerats.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter