Kung Carl XVI Gustaf är extra aktuell och firar 50 år på tronen. I helgen hålls ett stort firande i Stockholm. En viktig sak i kungens liv är bilar och han äger en av Sveriges finaste bilsamlingar. Här är hela samlingen – bil för bil.
Vår regent Carl XVI Gustaf är en riktig motorkung och har ägt många fantastiska bilar genom åren. Hans första bil var en Volvo P1800 och han har även ägt flera av BMW:s mest exklusiva modeller, bland annat M3 och M5. I helgen hålls ett stort firande för att uppmärksamma att han suttit 50 år på tronen sedan den 15 september 1973. Det är också 60 år sedan kungen tog körkort.
Bilsamlingen idag går inte av för hackor. Numera har kungen skyddade personuppgifter och det är mer eller mindre hemligt för oss undersåtar vilka bilar kungen äger. Men en noggrann koll i statens offentliga register visar att kungen numera har en samling med 10 fantastiska bilar, en motorcykel och en släpvagn.
För kungen har bilsamlingen varit en väldigt lönsam historia, betydligt bättre än hans börsportfölj som krympt ihop i värde de senaste åren. Bilarna har gått upp med över 10 miljoner kronor i värde de senaste tre åren. Värdet ligger nu på långt över 30 miljoner kronor miljoner kronor. Men räknar man med den kungliga glansen på en bil som ägts av Hans Majestät Konungen är de sannolikt värda ännu mer, kanske så mycket som 50 miljoner. Grattis till de första 50 åren på tronen, kungen!
BMW M8 Competition Coupé 2020
Senaste tillskottet är en BMW M8 Competition Coupé som kungen köpte år 2020, en bil som kostar närmare två miljoner kronor. M8 är en av BMW:s absolut snabbaste modeller med en V8 med dubbelturbo på 625 hästkrafter. Det är tillräckligt för att kungen ska kunna gasa upp i 305 km/h.
Shelby Cobra 1966
Men det finns betydligt mer värdefulla bilar i den kungliga samlingen. Allra dyrast torde kungen Shelby Cobra från 1966 vara. Den lätta V8-roadstern är en riktigt giftig prestandabil och de senaste åren har värdet rusat i höjden. En fin Shelby Cobra går på uppåt 15 miljoner på auktion, och den kungliga proveniensen gör inte bilen mindre åtråvärd.
Shelby Mustang 350 GT 1965
Kungen verkar ha en faiblesse för amerikanska muskelbilar. Inte mindre än två Ford Mustanger finns i samlingen. Allra mäktigast är en Shelby Mustang 350 GT från 1965 är en av de mäktigaste bilarna i samlingen. Det är inte vilken Mustang som helst, utan trimmad av de legendariske Carol Shelby som även ligger bakom kungens Cobra. V8:an mullrar mäktigt och har 280 hästkrafter. De senaste åren har värdet rusat i höjden och bilen är nu så mycket som fem miljoner kronor.
Ford Mustang GT 4.7 V8 1965
Kungens andra Mustang har fler hästkrafter, men är mindre värdefull. Kungens Ford Mustang GT 4.7 V8 har hela 300 hästkrafter och kan vara värd närmare en miljon kronor, då bilen modellen är enormt eftertraktad idag.
Porsche 911 T Targa 1973
Porschen är inte den absolut dyraste bilen i samlingen, men definitivt den med högst affektionsvärde. Bilen blev odödlig efter att det tagits bilder på kungen och Silvia på Öland när de var nykära i juni 1973. När kungen fyllde 50 år fick han tillbaka Porschen i nyrenoverat skick av sina vänner. Klassiska Porsche 911 hör till de bilmodeller som ökat mest i värde de senaste åren. Med tanke på unika bilens historik är den med all säkerhet värd över två miljoner kronor.
De Tomaso Pantera 1971
Även italienska fullblod tycks falla kungen på läppen. En av de mest okända bilarna i hans samling är De Tomaso Pantera Push Button från 1971. Den italienska superbilen, som har en amerikansk V8, har gått upp snabbt i pris och är värd omkring två miljoner kronor. Kungens bil är av den tidiga och mycket ovanliga Push Button-modellen, som har en tryckknapp för att öppna dörren i stället för handtag. De Tomaso Pantera var bland det mest potenta du kunda köra på 1970-talet. Under huven ruvar en 5,8-liters V8 från Ford på för tiden våldsamma 330 hk. Särskilt med tanke på att bilen endast vägde 1300 kg.
Ferrari 599 GTB 2007
Kungen kör dock oftare med sin Ferrari 599 GTB. Han bytte in sin tidigare Ferrari 456 för omkring tio år sedan och har använt sin nya Ferrari flitigt fram till att han köpte sin BMW M8. Ibland har kungen åka ändå ner till Europa i Ferrarin, men så är modellen med sin stora V12-motor en kunglig grand tourer. Bilen har stått sig bra i pris och är idag värd omkring två miljoner kronor.
Pontiac GTO Convertible 1966
En annan bil som figurerat i offentligheten är den majestätiska cabrioleten Pontiac GTO. Kungen använde bilen för att skjutsa kronprinsessan Victoria på hennes student. Ingen dålig studentbil med tanke på att den har en V8 på 6,4 liter och 360 hästkrafter. För inte så länge sedan gick modellen att köpa billigt, men idag är Pontiacen värd omkring en miljon kronor.
Volvo PV60 1946
Något förvånande är det kanske att det bara finns en enda svensk bil i samlingen, och den har kungen inte köpt själv. Kungen har en Volvo PV 60 från sitt födelseår 1946 som han fick i gåva när han fyllde 50 år. Bilen köptes genom donationer från svenska folket och används av kungen i Kungsrallyt på Öland som startades efter att kungen fått bilen. Om kungen skulle få för sig att sälja bilen lär det bli liv i luckan, men den är säkert värd en miljon kronor.
Jeep Grand Wagoneer 1989
Självklart finns det en jaktbil i kungens samling då han är en hängiven jägare. Jeep Grand Wagoneer är en av de mer stilfulla jaktbilarna om du inte väljer en brittisk bil. Men alla gillar förstås inte de påklistrade dekorationerna på sidan. I USA har Grand Wagoneer blivit något av en kultbil och bilar har gått för över en miljon kronor.
Honda CM400
Precis som alla andra i kungens generation så fick Carl XVI Gustaf motorcykelkörkortet på köpet när han tog bilkörkort. Kungen kör en del MC på sommaren och har en Honda 400 kubikare på Solliden på Öland som han ses susa fram på. Värdet är relativt symboliskt i jämförelse med bilarna, även om den säkert skulle kunna säljas dyrt med kunglig proveniens.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter