Kris för tysk bildelsjätte – tvingas till styckning 

Efter år av ökade kostnader och låg effektivitet tvingas däck- och bildelsjätten Continental styckas upp. Företagets vd Nikolai Setzer har misslyckats med omstrukturering av biljätten och avstyckningen kan innebära slutet för Setzer.
– Vi ser inget som tyder på att Continental kommer att spela en viktig roll inom framtida tillväxtområden, skriver kapitalförvaltaren Bernstein.

I en analys som kapitalförvaltaren Bernstein publicerat i slutet av juni tyder mycket på att situationen för däcktillverkaren Continental är förödande. I den 67 sidor långa rapporten av företaget skriver analytikerna bland annat att: 
– Vi ser inget som tyder på att Continental kommer att spela en viktig roll inom framtida tillväxtområden som automatiserad körning eller högpresterande datorer i bilar. Dessutom skriver Bernstein att:
– Omstruktureringskostnaderna har stigit i åratal utan några framsteg i vinst per anställd.

Slutsatsen i analysen från Bernstein-analytikerna är följande: Om inte vd Nikolai Setzer vänder på upp och ned på verksamheten inom kort så kommer koncernen inte längre att vara en del av framtidens fordonsmarknad. Nyligen bekräftade Continental själva att de troligen inte kommer att kunna möta utmaningen så som verksamheten ser ut just nu., rapporterar Financial Times.

Continentals styrelse överväger därför att dela av fordonsdivisionen, som står för runt hälften av försäljningen. Där utvecklas och produceras bland annat sensorteknik, mjukvara för automatiserade kör- och infotainmentsystem, och viktiga mjukvarukomponenter för operativsystem i bilar. Om en uppdelning genomförs kan det innebära slutet för vd Nikolai Setzer.

Avknoppningen av fordonsdivisionen skulle bli slutet för Continental som en systemleverantör som förser biltillverkare med en rad produkter. Genom flertalet uppköp har Continental de senaste 20 åren utvecklats till en leverantörsgigant, likt konkurrenter som Bosch och ZF. Efter styckningen skulle koncernen återigen endast bestå av däck- och industriverksamheten.
LÄS MER: