Koenigsegg satte nyligen ett uppmärksammat banrekord på Laguna Seca i Kalifornien. Rekordet blev dock kortlivat. Men det krävdes en extrem hyperbil med centralt placerad förare för att slå Koenigsegg med bara 11 hundradelar.
– Vi har världens snabbaste bil, säger Lukas Czinger.
Koenigsegg Jesko lyckades nyligen dundra runt på 1:24,86 på kända racerbanan Laguna Seca i samband med Monterey Car Week i Kalifornien. Bilen var helt orginal och testföraren Markus Lundh hade otroligt nog bara tränat på banan i Playstation.
Men Koenigsegg är ett jagat bilmärke, så är det när man är i topp. Redan nu har det nya rekordet för gatlegala bilar blivit slaget på Laguna Seca, uppger Pistonheads och Czinger på Youtube. Men det krävdes en extrem hyperbil med centralt placerad förare för att rå på den relativt komfortabla tvåsitsiga Koenigseggen.
Det nya rekordet sattes av amerikanska hyperbilen Czinger 21C. Det är en bil med en V8 som varvar till 11 000 rpm tillsammans med hybriddrift. Effekten är totalt 1250 hästkrafter och bilen väger 1250 kg. Bilen ska tillverkas i 80 exemplar och har två centralt monterade säten. Och rekordet togs med en hårsmån: 11 hundradelar. Det är oklart om bilen är homologerad för gatbruk ännu. Det hindrar inte att Czinger är mäkta stolta och går ut i en Youtubefilm och berättar om bedriften.
Det är inte första gången Joel Miller har slagit rekord. Han noterade tidigare 1.25:44 i en Czinger. Grundaren Lukas Czinger hävdar nu att de har världens snabbaste bil.
– Vi har växt från ingenting till att vara ledare i teknologi och har världens snabbaste bil, säger han.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter