Nu har Koenigsegg startat förproduktionen av sin mest kraftfulla bil någonsin. Och det vill inte säga lite. Koenigsegg Gemera får 2300 hästkrafter och blir en av världens snabbaste hyperbilar.
– Linan är ”up and running”, vi gör en ny bil var tredje vecka, berättar Christian von Koenigsegg.
Den tvåsitsiga hyperbilen Koenigsegg Jesko har fått stor uppmärksamhet sedan kundbilar började rulla ut över världen. Häromveckan satte bilen ett nytt rekord från 0-400 km/h och tillbaka till noll. Bilen ska sannolikt utmana hastighetsrekordet för produktionsbilar inom kort. Under bileventet The Aurora i Båstad visade Koenigsegg upp rekordbilen inför en jublande publik.
Men faktum är att Christian von Koenigsegg kan ha en ännu snabbare bil färdig i fabriken 20 minuter bort. Åtminstone för fyra åkande. Nya Koenigsegg Gemera blir märkets mest kraftfulla modell någonsin sedan specifikationen ändrats och bilen fått dubbelturbo-V8 i kombination med elmotor. Den får 2300 hästkrafter på E85 jämfört med Jeskos 1600 hästkrater. Förvisso är vikten 2022 kg jämfört med Jeskos 1390 kg. Exakt hur snabb nya Gemera blir är ännu en väl förborgad hemlighet.
Nu berättar Christian von Koenigsegg att tillverkningen av Gemera redan smygstartat i märkets nya fabrik strax utanför Ängelholm. För Koenigsegg som biltillverkare är det ett enormt steg, då produktionen av bilar i Ängelholm flerdubblas.
– November är produktionsstart och då ska vi börja bygga kundbilar. Men linan är up and running. Vi gör en ny bil var tredje vecka och vi har anställt folk som börjar bygga den, berättar Christian von Koenigsegg när Carup intervjuar honom under bileventet The Aurora.
Koenigsegg Gemera kommer att tillverkas i 300 exemplar, vilket kan ställas i relation till att märket hittills levererat omkring 250 bilar sedan starten för 30 år sedan. Ungefär 130 bilar per år ska kunna produceras av Gemera-modellen i den nya produktionsanläggningen. Men det är inte tal om några ”just in time”-leveranser som sparar pengar.
– Vi utvecklar alla styrsystem och all elektronik själva. Det finns säkert omkring 1000 underleverantörer och det räcker att en komponent krånglar för att det ska bli problem. Vi har inga just-in-time-leveranser, utan säkert ett lager för en miljard kronor, säger Christian von Koenigsegg.
Teknologin för Gemera är väldigt avancerad, men också möjlig att utveckla till derivat för nya modeller, istället för att börja med ett vitt ark. Medan andra biltillverkare strävar efter att sälja så många bilar som möjligt av varje modell gör Koenigsegg tvärtom. Gemera byggs i 300 exemplar, men nästa nya modell blir troligen mer exklusiv.
– Nästa nya modell kommer nog snarare i 150 exemplar. Jag tror 300 exemplar var lite många, vi kunde inte sälja slut den så fort som vanligt, även om den är slutsåld nu förutom kanske något enstaka exemplar som handlare köpt. Kommande nya modeller blir ett derivat med vidareutvecklad teknik och helt ny kaross och inredning.
Den 30 år långa resan för bilmärket Koenigsegg är inget annat än sagolik. Rollen för Christian von Koenisegg har förändrats mycket från att ha varit ensam entreprenör till att ha byggt upp ett världsberömt märke med över 700 anställda. Men han säger sig ha funnit en speciell roll för att värna entreprenörskulturen och effektiviteten – och han är långt ifrån en vd som sitter still vid ett skrivbord hela dagarna.
– Jag måste bli väldigt bra på att komma ihåg namn, för jag springer runt i alla delar av verksamheten. När man är så här många vet inte alltid ena handen vad den andra gör och man bygger in ineffektivitet med processorer, men det finns inget alternativ. Min roll har blivit att springa runt som en projektil, som en handover i systemet som kopplar ihop alla fantastiska människor. Det har gjort oss effektivare än många andra företag med 700 anställda tror jag. Ser man till mängden personer per task så går det egentligen inte åstadkomma det vi gör, men humlan flyger.
Enligt Christian von Koenigsegg är det en väldigt speciell kultur som ligger bakom de otroliga framgångarna.
– Koenigsegg-kulturen är ”Can Do”. Vi bygger en känsla att allt går.
Nästa steg för företaget är sannolikt inte att öka biltillverkningen med stora volymer. Koenigsegg har i viss mån börjat använda sitt varumärke till andra produkter, som bilvård. Koenigsegg ser en växande efterfrågan på företagets teknologi och innovationer som kan säljas vidare till andra bilmärken, flygindustri och försvar.
– Jag ser framför mig att vi uppnår volymen genom att hitta teknologikunder för att motivera den stora teknikutveckling vi har. Jag tror det idag, och om fem år vet vi, säger Christian von Koenigsegg.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter