Nu har den första utomstående testkörningen av nya Koenigsegg Jesko gjorts. Motortrend fick en provtur de sent ska glömma – och jämför Christian von Koenigsegg med Enzo Ferrari och Ferrucio Lamborghini.
– Jesko drar iväg rent, turboladdarens luftinsprutningssystem tar hand om låghastighetsfördröjningen. Bam! Bam! Bam! Bam! Dragkraften genom de lägre växlarna är enorm, skriver tidningen om bilen som toppar 500 km/h.
Koenigsegg Jesko visades första gången på Genèvesalongen 2019 och det har tagit tre långa år innan bilen är färdig för kundleverans och de första utomstående testerna.
Amerikanska MotorTrend blev först att testköra bilen som har 1600 hästkrafter på E85 och 1280 hästkrafter på vanlig 98 oktan. Testet sker med tanken fylld av vanlig bensin. Trots det knockar kraften testarna.
– Jesko spårar rakt och riktigt när vi pilar nerför banan. Och den där motorn! Den kanske har 5,1 liter och har ett par turbo, men den skriker som en naturligt sugande 3,0-liters Ford Cosworth DFV F1 V-8 och känns knivskarp i sin respons. Från femte växeln till nionde, byggs varvtalet så snabbt att du måste klicka-klicka-klicka-klicka på uppväxlingspaddeln i stort sett så snabbt du kan för att stoppa motorn från att slå i varvtalsbegränsaren. Det finns ingen svänghjulseffekt. Ingen, skriver Motortrend.
Koenigseggs V8-motor på 5,1 liter med dubbelturbo beskrivs som livligare och bättre än Ferraris nya V12-motor som sitter i Daytona SP3. Motorn är så varvvillig att paddlarna på ratten är enda chansen att hänga med om du vill växla manuellt.
Jeskos väghållning och stabilitet beskrivs som minst lika imponerande som drivlinan.
– Bilen känns otroligt lätt på fötterna, den låga rotationsmassan hos den ihåliga kolfiberratten kompletterar den låga trögheten hos en hyperbil som väger ungefär lika mycket som en Honda Civic. Detta är en hyperbil du kan köra med fingertopparna och tårna, Jesko Absolut är behändig och känslig trots sin storlek och sin enorma kraft och hastighet.
MotorTrend jämför Christian von Koenigsegg med Enzo Ferrari och Ferruccio Lamborghini, men mer hand on och driven av att komma med nya innovationer.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter