Koenigsegg kommer att bygga en elbil. Men det räcker inte med att bara ha snabb acceleration – elbilar saknar något viktigt.
– Bara att göra det coolt men inte lägga till några funktioner eller funktioner av betydelse, och sedan ta tio gånger mer betalt, det räcker inte för mig, säger Christian von Koenigsegg till Top Gear.
Koenigsegg har redan visat upp spjutspetsteknik med en rekordlätt elmotor. Den nya elmotorn Quark väger endast 30 kg trots 340 hästkrafter och är rekordlätt i förhållande till effekt och vridmoment. Till skillnad från Pagani planerar Koenigsegg att lansera en elbil. Christian von Koenigsegg har sagt att en kommande elbil kan få runt 2000 hästkrafter. Men det räcker inte, något saknas hos elektriska hyperbilar för att de ska bli mer spännande än billigare bilar som också gör 0-100 km/h på två sekunder.
LÄS MER: Koenigsegg köper in sig i solcellsbilen Lightyear
– Det är utmaningen för alla extrema bilmärken. Det finns sätt. Jag tror inte att någon ännu har spikat den enorma skillnaden från en Tesla Model S Plaid eller Porsche Taycan Turbo. Jag tror att de är så nära i prestanda och räckvidd till en hyperelbil att det är lite obehagligt.
Det svåra för Koenigsegg blir att skapa en bil som kostar 10 gånger mer än en Porsche Taycan, trots att elmotorerna låter ungefär likadant och är ungefär lika snabba. Uppenbarligen verkar det vara något Koenigsegg har funderat mycket på.
– Jag tror att du måste ha en anledning att existera. Bara att göra det coolt men inte lägga till några funktioner eller funktioner av betydelse, och sedan ta tio gånger mer betalt, det räcker inte för mig, säger Christian von Koenigsegg till Top Gear.
Enligt Koenigsegg räcker inte företagets rekordlätta elmotorer och växelriktare till för att skapa en extrem elbil som kunderna är beredda att betala mer för. 20 kg mindre vikt gör ingen stor skillnad. Vad lösningen är har vi inte fåt se ännu, men den lär komma, var så säker.
LÄS MER: Koenigsegg köper in sig i solcellsbilen Lightyear
Här kan du höra podden med Christian von Koenigsegg
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter