Tysklands bilindustri lider ytterligare ett hårt slag. IG Metall och Ford har kommit överens om att säga 3500 anställda vid den klassiska fabriken i Saarlouis som tillverkar Ford Focus. Nästa år rullar den allra sista bilen av bandet.
Carup berättade tidigare om hotande uppsägningar av 1000-tals anställda hos Bosch och ZF i Tyskland, på grund av att elektrifieringen kräver färre delar i bilarna. Nu kommer nästa slag mot den tyska bilindustrin.
Tyska IG Metall och Ford har kommit överens om att 3500 anställda ska sägas upp från fabriken i Saarlouis i Tyskland som bygger Ford Focus. Bilen ersätts av en elbil som kommer att tillverkas i Spanien. Därmed finns ingen bilmodell kvar att tillverka i Saarlouis.
Fabriken har tillverkat Ford ända sedan 1970 och bland annat tillverkat Ford Escort, Orion, Fiesta och Ford Capri. Saarlouis-fabriken byggdes klart 1968 av Renault för att tillverka karosser. Ford försökte ifjol sälja fabriken till BYD, men de valde i slutändan att bygga en ny fabrik i Ungern.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter