Polestars aktie rasade med 11 procent till ett nytt bottenrekord efter Nasdaqs hot om att avlista bolaget för att de försenat sitt bokslut med flera månader.
• Carups kartläggning visar att den blödande elbilstillverkaren snart är i behov av nya lån eller aktieägartillskott.
• Polestar har avbetalat sju miljarder kronor på skulder till Volvo Cars och är troligen skyldiga Volvo 11 miljarder.
• Polestar måste ta nya lån på 16 miljarder kronor i år för att kunna betala av gamla lån som förfaller.
• Ovanpå det har försäljningen gått ner med 40 procent i år, vilket gräver djupa hål i bolagets kassa som vid nyår var åtta miljarder kronor.
• För att klara sig har Polestar lovat att femdubbla sin försäljning till nästa år.
Många svenskar har nu blivit ägare i Polestar. Under förra veckan blev Volvo Cars utdelning till aktieägarna av 62,7 % av sitt 48-procentiga ägnade i Polestar helt klart. Bara några dagar senare kom chockbeskedet att Polestar kan kastas ut från Nasdaq-börsen då de inte klarat av att lämna in kvartalsrapport för fjärde kvartalet 2023 och årsbokslut för 2023. Bolaget har nu 60 dagar på sig att komma med en plan som Nasdaq godkänner.
När Nasdaq-börsen öppnade på måndagen efter beskedet rasade Polestars aktier med 11 procent till ett nytt bottenrekord. På tisdagen noterades ännu ett bottennapp med en nedgång på ytterligare 6 procent. Kursen har mer än halverats i år och gått ner med 89 procent sedan börsnoteringen. Polestar vill dock tona ner allvaret i hotet om att bli utkastade från Nasdaq.
– Nasdaq-meddelandet är en del av den etablerade processen, och något som vi visste skulle komma, inte en varning. Viktigt är att bristmeddelandet inte har någon inverkan på noteringen av våra aktier, och vi arbetar hårt för att slutföra både vårt resultat för helåret 2023 och, kort därefter, publicera vårt resultat för första kvartalet 2024, säger Bojana Flint, chef för Invester Relations på Polestar i ett skriftligt svar till Carup.
Volvo Cars aktier steg kraftigt efter att utdelningen av Polestar blev känd i slutet av februari. Många trodde att Volvo Cars risker i Polestar mer eller mindre var borta. Men Carups kartläggning visar att Polestar alltjämt har omkring 11 miljarder i skulder till Volvo Cars, vilket överstiger värdet på de 18 procent som Volvo fortfarande äger. Polestar uppger för Carup att de betalat av cirka 7 miljarder kronor på sin tidigare skuld på 18 miljarder till Volvo Cars. Vad som är mindre känt är att Volvo Cars dessutom utfärdat så kallade comfort letters, vilket i praktiken innebär att de gått i borgen för Polestars stora lån som förfaller under 2024.
Polestar har inte kunnat presentera ett kvartalsbokslut varken för fjärde kvartalet 2023 eller första kvartalet 2024. Försäljningen sjönk under första kvartalet i år med 40 procent till 7200 bilar. Bolagets löfte till långivarna att omsätta 57 miljarder kronor under 2024 tycks vara tämligen osäkert efter raset i försäljning. Till 2025 har de utfäst sig att mer än femdubbla försäljningen till 155 000-165 000 bilar.
Det är okänt vad Polestar gjorde för resultat under sista kvartalet förra året och första kvartalet i år. Men baserat på de förluster Volvo redovisat i kvartalsrapporter för sina intressebolag är det troligt att Polestars förluster ökade kraftigt jämfört med tidigare. Den senast kända rörelseförlusten efter finansiella kostnader för tredje kvartalet var på 3,4 miljarder kronor. Förlusten första kvartalet i år kan vara större än 4 miljarder kronor på 7200 sålda bilar.
Carups kartläggning visar att Polestars likviditet trots nya lån börjar bli ansträngd och är beroende av att nya lån kan tecknas under året. Vid nyår hade Polestar 770 miljoner dollar i kassan, cirka 8 miljarder kronor. Polestar fick låna ytterligare 950 miljoner dollar, cirka 1 miljard kronor, i månadsskiftet februari/mars. Samtidigt har Polestar tidigare banklån på 18,7 miljarder kronor som förfaller till betalning under 2024 som måste återfinansieras. Under slutet av 2023 betalade Polestar tillbaka sju miljarder i leverantörsskulder till Volvo Cars. Samtidigt äter den förlustbringande verksamheten och utvecklingen av nya modeller också upp likviditet och företaget har ett negativt cash-flow.
Risken är därmed överhängande att Polestar trots nya lån snart behöver ett nytt kapitaltillskott eller behöver låna ännu mer pengar. Något som kan drabba de nya svenska aktieägarna hårt. Polestar jobbar med att försöka hitta nya lån istället för de lån som löper ut i år. Polestar bekräftar att det finns ett återstående finansieringsbehov på 1 miljarder dollar från lån som förfaller under 2024.
– Rörelsekapitalfaciliteter – främst med kinesiska banker på 1,5 miljarder US Dollar förfaller i år och vi kommer att försöka återfinansiera dem. Sedan början av året har vi framgångsrikt refinansierat cirka 20 procent och en liknande procent kommer att ske inom de närmaste månaderna. Det skulle lämna cirka 1 miljard US Dollar kvar för året i refinansiering, säger Bojana Flint till Carup.
För att planen ska lyckas krävs en femdubbling av försäljningen inför nästa år till minst 155 000 bilar. En prestation som i så fall skulle sakna motstycke i bilhistorien och få Teslas historiska tillväxt att förblekna.
– Kassa i balansräkningen i slutet av december var cirka 770 miljoner dollar och vi bekräftade vårt externa finansieringsbehov på cirka 350 miljoner dollar – som vi ser till att täcka i form av nytt eget kapital, efter att ha säkrat $950 miljoner i början av 2024 i ett treårigt lån som förfaller i början 2027. Dessa två 950 miljoner US dollar och 350 miljoner dollar motsvarar cirka 1,3 miljarder USD – vilket är vårt externa finansieringsbehov baserat på en stärkt affärsplan från november 2023 när vi arbetar mot 2025 års mål för kassaflödes breakeven, vid en volym på cirka 155 000-165 000 volym och höga marginaler 13-19 procent, uppger Bojana Flint.
Enligt Polestars senast kända kvartalsbokslut från tredje kvartalet 2023 hade bolaget skulder till Volvo Cars på 18 miljarder kronor för tillverkade bilar och utveckling. Vad som är mindre känt är dock att Polestar sedan dess ska ha betalat tillbaka omkring sju miljarder kronor till Volvo Cars i slutet av förra året. Skulden till Volvo Cars bör därmed vara omkring 11 miljarder kronor.
– I november bekräftade Johan Malmqvist, vår tidigare CFO, på analytikersamtalet att vi betalade ner alla gamla förfallna leverantörsskulder till Volvo Cars – uppgående till över 600 miljoner US Dollar. Så majoriteten av vad vi är skyldiga Volvo Cars är det utestående aktieägarlånet, säger Bojana Flint.
De flesta startups inom elbilar har i huvudsak finansierats med riskkapital. Här skiljer Polestar ut sig eftersom bolaget har tagit ett stort antal banklån för att finansiera sin verksamhet. Totalt rör det sig om nästan 50 miljarder kronor i långfristiga skulder, eventuellt 60 miljarder kronor med de senaste lånen inräknade. Då aktuell redovisning saknas är det svårt att veta säkert. Av lånen har Volvo Cars tillsammans med Geely utfärdat garantier för 16,1 miljarder kronor genom så kallade comfort letters.
För att få det senaste lånet har Polestar lovat kreditgivarna att omsätta 57 miljarder kronor i år, något som kommer bli väldigt svårt att uppnå. Om Polestar kommer i ett läge där de får svårt att betala sina skulder kan kreditgivarna därmed kräva Volvo Cars och Geely på pengar för lån de garanterat. Enligt Volvo Cars ska dock garantierna de utfärdat förfalla under 2024 och sedan försvinna.
Polestar ställer nu sitt hopp till att de två nya premiummodellerna Polestar 3 och Polestar 4 ska rädda bolaget. Men för att de ska lyckas femdubbla sin försäljning på ett år som Polestar lovat i sin nya affärsplan krävs ett smärre mirakel.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter