Larmet om att de flesta svenska bilister kör med släckta bakljus har engagerat enormt. Många är arga över bilar utan ljus i snöyra, regn och skymning. Det vore enkelt för biltillverkarna att ta sitt ansvar och höja säkerheten. Det är idiotiskt att spara in några få watt i timmen på att släcka baklysena och samtidigt bomba oss bilister med finesser i stora skärmar.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Jag har inte tidigare förstått hela vidden av problemet med släckta bakljus i Sverige. Många läsare har hört av sig efter att VTI gått ut med en studie om att en stor majoritet av svenska bilar kör med släckta bakljus på dagtid. Många larmar om att det ofta förekommer vid snöyra, regn och skymning.
Tidigare var det lag i Sverige om att ha halvljus på dagtid, men 2011 kom ett EU-reglemente om ”Daytime Running Light”, DRL, som gör att bilarna automatiskt kan släcka bakljuset när det är ljust under dagtid. Orsaken ska vara att bilarna drar mindre ström och sparar några bränsledroppar. Det borde vara enkelt som bilförare att slå på halvljuset, men i praktiken föredrar de flesta att förlita sig på bilarnas automatik.
En som var tidig med att uppmärksamma problemet var motorjournalisten Robert Collin, och Volvo ändrade sig till slut och på deras bilar är nu bakljuset numera tänt hela tiden. Men de allra flesta nya bilar har släckta baklysen, till exempel alla bilar från Volkswagen och andra tyska tillverkare, samt japanska och koreanska bilar. Biltillverkarna satsar miljarder på infotainment- och anvancerade datorer i bilarna, nya bilar hade både tv-spel och Tiktok, men klarar inte en så enkel sak som att ha lyset tänt när det behövs av säkerhetsskäl.
Argumentet med att det skulle spara ström och bränsle är nonsens. Baklamporna sägs dra 6 watt. Det betyder att ett elbilsbatteri räcker till att hålla lamporna tända i över 10 000 timmar, förbrukningen märks inte ens. På en kortare körning sparar lamporna kanske en droppe bensin.
Bra gjort av Volvo att gå emot strömmen och tända lamporna, nu är det hög tid att övriga biltillverkare tar sitt förnuft till fånga och se till att nya bilar har lamporna tända under dagtid. Fram tills dess får vi försöka att komma ihåg att slå på halvljus manuellt på våra bilar. Det kan låta som en liten sak, men det är lätt att glömma.
Tipsen – så kan du överlista bilen och tända lyset
Läge: ”AUTO” – Bilen har en ljussensor som styr ljusen automatiskt. För det mesta släcker bilen dina baklysen när det är ljust. Men ofta klarar inte automatiken att tända ljusen när det är dimma, regn, snöyra eller andra förhållanden som försämrar sikten. Låt din bil vara igång och kolla om dina bakljus är tända så vet du hur din bil beter sig.
Läge: Halvljus. Om du ställer ljusreglaget i läge för halvljus ska bilens bakljus alltid lysa. På många bilar kan du lämna reglaget i halvljusläge även när du stänger av bilen, då kommer du alltid att ha tända bakljus. Men se upp så att inte lamporna lyser efter att du stängt av bilen, då dras batteriet ur.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter