Här är det fantastiska orörda garagefyndet som stått i gömt i Jämtland i decennier. En Citroën C6G från 1930 som fortfarande har de gamla registreringsskyltarna från svunna tider.
Otroligt nog startade motorn när den fick hjälp av lite startgas. Nu säljs det svenska ladufyndet på Tradera.
Här är bilannonsen som fått en och annan att höja på ögonen. En riktigt gammal Citroën C6G med Coquille-koffert från tiden innan andra världskriget. Bilen är byggd 1930, två år innan tändstickskungen Ivar Kreuger tog sitt liv (?) i Paris. Den har överlevt både världskrig, depressioner, pandemier och revolutioner.
Citroën C6 finns visserligen som modern modell, men det här är ursprungsmodellen, alla C6:ors moder. Ungefär 11 000 exemplar tillverkades av modellen som hade för tiden goda toppfarten på 105 km/h.
Trots att bilen säljs av en jämtländsk auktionsfirma på Tradera har bilen gamla B-skyltar som indikerar att den senast kördes i Stockholms Län. Numret är så gammalt att det inte finns i det digitaliserade arkivet. Kanske blev den kvar i Jämtland efter en långresa?
I minst 30 år verkar den ha bott på samma plats i Jämtland, enligt auktionsbyrån. Och den har med stor sannolikhet inte varit ute på allmän väg på över 50 år. De gamla registreringsskyltarna med länsbokstav togs bort 1972.
– Det händer fortfarande att vi hittar veteranbilar som inte har sett solen på över 30 år, uppger Jämtlands Auktionsbyrå.
Bilen är förstås dammig, men ser ut att vara i ett väldigt välbevarat skick med tanke på att den är sina modiga 92 år. Den verkar till och med vara orenoverad och har bara lite ytrost. Otroligt nog rullar den lätt. Och fantastiskt nog startade motorn efter decennier och det mesta verkar fungera. Citroëns kvalitet måste ha varit enastående på 30-talet.
– Startar till på startgas. Läckande bensinkran, belysning verkar funka. Handbromsen på kardan fungerar. Öppna tändkablar och osäker funktion elsystem.
Just nu är budgivningen uppe i 38 500 kronor på Tradera. Verkligen ett fynd för en 92 år gammal välbehållen Citroën, men sannolikt stannar det inte där. Kanske kan köparen köra hem bilen efter köpet med nya tändstift och en ny bensinkran? Med en Citroën från 1930 vet man inte.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter