Nu säljs en av Sveriges finaste Saab 900 Aero Turbo 16. Bilen hittades i en lada utan fram- och bakvagn – men har renoverats till superskick.
– Bland samlare är de lika eftertraktade som Porsche, säger värderingsmannen Michael Luft på Bilweb Auctions, till Di.se
Bilen hittades i en lada av den kände Saabrenoveraren Johan Olofsson för några år sedan. Där hade Saab 900 Aeron stått övergiven i 12 år utan fram- och bakvagn. En mycket noggrann renovering inleddes där bilen plockades ner i delar. Allting renoverades eller byttes ut.
– En noga och omsorgsfull renovering där allt har renoverats eller bytts ut. Fungerar utmärkt och inget ytterligare behöver åtgärdas. Hade vid fotograferingstillfället rullat 35 mil sedan renovering, säger värderingsmannen Ted Gryth.
Sedan svetsades karossen och lackerades innan allting monterades ihop. Motorn är helrenoverad med alla slitdelar och packningar bytta, likaså växellådan. Trots att den har gått 27 000 mil är den nästan lika fräsch som när den rullade ut från fabriken i Trollhättan för 33 år sedan.
– Då den nu har blivit klar så har den körts ca 35 mil och ägaren vill att någon tar hand om denna fina Saab då han har andra projekt på gång. En noggrant renoverad Saab som kommer att glädja sin nya ägare under många år, snygg, pigg med mycket körglädje, uppger Bilwebauctions.
Bilen är en av de 40 klassiska Saabar som säljs på Bilwebauctions stora Saabauktion i början av juni. Intresset för Saabar beskrivs som rekordstort och budgivarna väntas slåss om de mest attraktiva bilarna. En liknande Saab 900 Aero, dock i orenoverat skick, har tidigare gått för över 500 000 kronor. Många av bilarna som säljs lämnar Sverige, kanske har vi svenskar inte förstått storheten i vårt eget insomnade bilmärke.
– Intresset för Saab ute i världen har ökat enormt. Bland samlare är de lika eftertraktade som Porsche”, säger värderingsmannen Michael Luft på Bilweb Auctions.
För den som inte vill ha en Saab 900 Aero finns gott om andra bilar att välja på bland de 40 klassiska Saabarna på auktionen. Bland bilarna som säljs finns en Saab 96 Monte Carlo från 1966 som bara körts 9000 mil, en Saab 99 EMS från 1978 med bara 2900 mil på mätaren och en av 420 byggda 9-3 Aero som byggdes av Nevs efter Saabkonkursen. Körd endast 265 mil. Spekulanterna erbjuds också flera Saab 900 Cabriolet.
Aerofälgarna hör till bilvärldens coolaste.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter