Volvo Cars kom med en rekordvinst för andra kvartalet. Vinsten på 8,2 miljoner är den högsta någonsin för biltillverkaren. Nu hotar strafftullar mot Kina att grusa Volvos framgångsvåg.
– Betydande finansiell skada, uppger Volvo Cars i ett brev till svenska regeringen.
Volvo Cars vinst blev betydligt högre än vad analytikerna hade förutspått. Vinsten på 8,2 miljarder är den högsta i Volvo Cars historia för ett enskilt kvartal. Det är en ökning med 23 procent jämfört med förra året. Trots rekordvinsten föll Volvos försäljning med 700 miljoner till 101,5 miljarder kronor. Analytikerna hade räknat med att Volvo Cars ska göra en rörelsevinst på 6296 miljoner kronor,
– Vi levererade en stark prestation för andra kvartalet 2024 med rekord underliggande lönsamhet, vilket visar vår förmåga att skapa värde trots en komplex geopolitisk och ekonomisk miljö, säger Jim Rowan, vd för Volvo Cars.
Bakom framgången ligger den stora försäljningsökningen för Volvo EX30 som fått Volvos volymer att öka kraftigt. Bilen tillverkas i Kina och har betydligt högre vinstmarginaler än Volvos elbilar tidigare har haft. Men nu hotar EU:s strafftullar mot kinesiska elbilar att ödelägga Volvos framgångar, i alla fall på kort sikt.
Volvo ska nu betala ytterligare 19,9 procent tull på EX30, och då utraderas större delen av vinsterna. Volvo har skrivit brev till svenska regeringen och vädjar om hjälp för att slippa betala tullarna, uppger DN. Företaget kommer inte att kunna flytta produktionen till Gent i Belgien förrän någon gång under första halvåret nästa år. Tullarna kommer skada företaget, enligt Volvos brev till regeringen.
– Skulle på ett mycket betydande sätt skada en av de mest framgångsrika genuint europeiska elbilstillverkarna, skriver Volvo i sitt brev.
– På kort sikt kommer potentiella tullar från EU-kommissionen som påverkar elbilar från Kina att påverka EX30. När EU-utredningen avslutas senare i år, efter medlemsländernas omröstningar och eventuellt utfärdande av de definitiva tarifferna, kommer Volvo Cars att ha en slutlig och tydlig överblick över hur tarifferna kommer att påverka dem, uppger Volvo.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter