Hemliga Volvo-modellerna som Gyllenhammar stoppade

De här Volvo-modellerna stoppades av Pehr G Gyllenhammar. Medan bilvärlden sörjer en ikon så undrar man vad som hänt med Volvo om de satsat på det här bilarna istället.

Det var en solig vårdag i den gamla hamnstaden Göteborg. På kalendern stod det 1965 och överallt gjorde man plats för den nya tidens folkhem. På Hisingen fanns presskåren samlad för att träffa Volvochefen Gunnar Engellau. Han sken i kapp med solen och såg verkligen ut att trivas i fotoblixtarnas sken.

Om man tittar noga på några av bilderna syns en ung Pehr G Gyllenhammar i bakgrunden. Han var svärsonen som Engellau begåvats med, både för sina synder och goda gärningar. En ganska ung Gyllenhammar strök kring den nya prototypen och såg verkligen ut att beundra Volvos mästerverk. P172 kallades den och skulle efterträda P1800 som den lite udda biltillverkaren från Nordens nya sportmodell. En bil man hoppades skulle konkurrera med de stora giganterna ute i världen.

Bild: Volvo Cars historiska arkiv.
Pehr G Gyllenhammar intervjuas av Lennart Ekdahl.

Export till USA var ett måste, de flesta bilar hade man tänkt skeppa över till det väldiga landet i väst som vi avundsjukt blickade mot, samtidigt som vi skrämdes av deras rövarkapitalism. P172 var byggd av samma komponenter som modell 164 senare skulle byggas med. Men den var smidigare och mer elegant. Visst fanns Volvos klassiska låda någonstans bakom de lite rundade formerna. Men det var en bil som lätt skulle kunna parkera nere vid stranden i Rimini, utan att bikiniflickorna sprang för livet.

Sex år senare tog Pehr G Gyllenhammar över rodret från sin svärfar. Han äntrade skeppet när företaget var på väg mot toppen av sin glans. Volvo hade skrotat P172 och istället lanserat 140-modellen med en lyxversion i 164. Bilen var en succé och sålde som smör. Men på Volvo hade ingenjörerna länge arbetat med något nytt. Man ville tränga sig in i lyxsegmentet och konkurrera med de stora drakarna i världen.

Pehr G Gyllenhammar påstod att P1560 skulle bli för dyr att tillverka. Foto: Volvo Cars

Men Volvo fick mothugg från USA. Handlarna där gav tummen ner. Man trodde inte att den här bilen som skulle kosta hela 6000 dollar hade någon chans mot den betydligt billigare Mustangen som gick hem hos den James Dean-inspirerade ungdomen. Det var däremot verkligen en bil att åka från kust till kust med, besegra prärien och bergen.

Förslaget hette P1560 och var en Lyxvolvo av ett slag som vi inte sett dem tillverka förrän i våra dagar. Man hade redan tillverkat två prototyper hos de internationellt erkända italienarna Coggiola och ingenjörerna var mäkta imponerade över sig själva.

Volvo 240 blev med alla sannolikhet en större triumf än de stoppade modellerna. På bilden syns PG Gyllenhammars egen 240 turbo.

Därför var det inte så konstigt att de fattade humör när Gyllenhammar kastade deras planer i papperskorgen. Det var ett av de första besluten som den nya Volvochefen tog när han tillträdde 1971, något även ViBilägare uppmärksammat. Han lade också ner Volvo P1800 – en av märkets mest ikoniska modeller. Istället hade Pehr Gyllenhammar andra planer. Han skissade på den kommande 240-modellen. Gyllenhammar påstod att P1560 skulle bli för dyr att tillverka. Dessutom tyckte han att den var för stor. Men om man jämför måtten mellan den och gamla kära 240 så är de lika stora.

Han skulle aldrig ångra det här beslutet. Volvo 240 blev stilbildande för sin tid. I USA använde man Volvos nya bil som rättesnöre när man skapade sina regler för trafiksäkerhet. Genom den bilen gjorde Pehr G Gyllenhammar ett omedelbart intryck som Volvochef och tog företaget vidare in i historien och gjorde Volvo synonymt med säkerhet.

Men i sina egna memoarer pratar han gärna inte om P1560. Där nämner Gyllenhammar i förbigående VESC (Volvo Experimental Safety Car.) Hur som helst tog han med sig den i graven när den gamla Volvochefen vandrade vidare till något annat i januari i år.
LÄS MER: