Hedin utmanar glasjättarna – ska bli bäst i klassen

Hedin Automotive utmanar Sveriges glasjättar. De satsar på en ny effektivare bilglasprocess som ska sänka kostnaderna och göra dem ”bäst i klassen”.
– Med den nya processen kan vi öka andelen bilglasreparationer, säger Jimmy Lémon, Affärsutvecklare på Hedin Automotive.

Bilglasbranschen i Sverige är oerhört lönsam och flera riskkapitalbolag har investerat i glasjättarna. Jättar som Ryds Bilglas och Carglass omsätter tillsammans nästan två miljarder kronor. Nu får de hårdare konkurrens från ett av de största företagen inom bilbranschen. 

Bilhandelsjätten Hedin Automotive satsar hårdare på bilglas och har utvecklat en ny metod för att sänka kostnaderna. Glasersättningen i bilförsäkringen har skenat de senaste åren. Tillsammans med insurtechbolaget Wisentic har de tagit fram en effektivare bilglasprocess på verkstäderna. Lösningen låter Hedin hantera hela arbetsflödet, från arbetsorder till fakturering.

Stenskott har blivit en miljardbusiness i Sverige.

Hedin har högt ställda ambitioner och satsar på att bli bäst i klassen.
– Vår satsning på bilglas handlar inte bara om att anpassa oss till marknaden – det är en investering i framtidens verkstadstjänster för en mer effektiv och hållbar bransch. Med den nya processen kan vi öka andelen bilglasreparationer och stärka vårt hållbarhetsfokus, något som uppskattas av både våra kunder och partners, säger Jimmy Lémon, Affärsutvecklare på Hedin Automotive.

Det ska bland annat handla om att reparera fler stenskott istället för att byta rutor. Bättre administrativa rutiner ska också kapa kostnader. Andelen stenskottsreparationer kommer att öka med den nya lösningen och därmed minska kostnaden.
LÄS MER: