Här visas Koenigsegg Gemera upp: “Ett svenskt underverk”

Nu visas kungen av superbilar upp i Europa. I dagarna rullade Koenigsegg Gemera in i Puerto Banús, Spanien, för att bli huvudattraktionen på den kommande motorshowen.
Här är videon när underverket varsamt rullas in i ett showroom inför massor av nyfikna åskådare.

Försiktigt, försiktigt rullades Koenigseggs nya superbil Gemera ut på en lastvagn och in i ett skuggigt showroom. Många åskådare – några med filmkameror – kunde andäktigt bekanta sig med den svenska superbilen på nära håll.
“Ett fantastiskt svenskt underverk” kommenterar flera bilbloggare.
Snart kommer fler få se bilen och kanske även lägga en beställning. Den 8:e augusti drar nämligen Puerto Banús Motor show igång och ett hundratal superbilar kommer då att visas upp i den kända hamnen, strax utanför Marbella.

En av de absoluta huvudattraktionerna blir förstås Gemeran, som visades upp för världen på en folktom bilmässa i Genève i början av mars.
Sen dess har bilen varit på en liten eriksgata i södra Sverige, bland annat hos Koenigseggs auktoriserade handlare i Halmstad.

Gemera är en fyrsitsig hyperbil med en hisnande prestanda. Toppfarten är över 400 km/h och bilen gör 0-100 km/h på 1,9 sekunder.
Förbränningsmotorn – en trecylindrig tvåliters turbomotor på 600 hk och 600 Nm – driver framhjulen ihop med en elmotor och på bakaxeln har bilen två elmotorer på vardera 500 hästkrafter. Totala systemeffekten blir otroliga 1700 hk och 3500 Nm.
– Laddar du och tankar den full är räckvidden 1000 km, har Christian von Koenigsegg berättat.
– Och det finns plats för fyra personer som är två meter långa. Det är en storlek på kupén som aldrig skådats tidigare i en megabil.

Motorn har Koenigseggs patenterade teknik med fria ventiler. Den har dessutom dubbla turboaggregat och har den rekordartade effekten 600 hk från endast två liters cylindervolym. I första hand ska den köras på biobränslen.

– Vi vill avsluta fossilberoendet för förbränningsmotorer. Den är CO2-neutral om den körs på rätt bränsle. Elbilar är fantastiska, men det finns inte batterier så att det räcker till alla ännu, och inte laddstationer överallt, säger Christian von Koenigsegg.

Bilen har Koenigseggs saxdörrar som öppnar mot himlen för att underlätta insteget. Sensorer gör att de inte öppnas för högt om bilen står i ett lågt garage – eller parkerad i det showroom som du ser i videon. Så det är ingen fara att lacken kommer repas före showen.
Totalt 300 Gemera kommer att byggas och svenska priset landar på ca 18,5 miljoner kr.

I videon ser du också att en Koenigsegg Jesko rullas in i bilsalongen. Det är hyperbilen som drivs av en nyutvecklad V8 med dubbelturbo på 1280 hk på bensin och har en toppfart på 480 km/ h. Priset är cirka 30 miljoner kr och de 125 exemplaren som ska byggas är redan sålda. Christian von Koenigsegg var förstås stolt:
”Den nya Koenigsegg Jesko är den modell som har den högsta produktionen vi någonsin har planerat. Att den sålde slut inom några få dagar efter att Jesko premiärvisats är en både ödmjuk och underbar bekräftelse för vilket otroligt team vi har här på Koenigsegg”.