Här krossas en myt om elbilar, men…

Elbilar har fått skulden för att vara inblandade i fler olyckor än fossila bilar. Nu slår en ny studie hål på myten. Men – det finns en typ av olycka där elbilar sticker ut.

Den norska planen är att alla nya personbilar ska vara utsläppsfria nästa år. Nästan alla utsläppsfria bilar i Norge är elbilar. I slutet av 2023 hade 689 169 elbilar och 142 vätgasbilar registrerats. Norska försäkringsföretag och studier har tidigare rapporterat att elbilar har högre risk för olyckor än fossilbilar.

Nu visar ny forskning tvärtom. Elbilar är inte överrepresenterade i antalet trafikolyckor och personskador i Norge, enligt en analys gjord av SSB, Norges motsvarighet till statistiska centralbyrån. SSB har undersökt olika typer av olyckor. Resultatet visar att elbilar är inblandade i färre dödsolyckor jämfört med andra typer av bilar. Däremot är de överrepresenterade i olyckor med fotgängare.

Elbilar är inblandade i färre olyckor visar en ny undersökning.

Analysen är gjord på data om trafikolyckor med personskador, antalet personbilar och personbilarnas totala körsträcka. SSB har undersökt elbilars skadehistorik från 2018 till 2023. Av de totala olyckorna så har andelen elbilar om är inblandade ökat från 7 procent till 25 procent.

Att fler elbilar är inblandade i olyckor innebär dock inte att de är överrepresenterade. Under samma period ökade antalet elbilar i allmänhet i Norge. 7 procent av alla Norges personbilar drevs på el när undersökningen inleddes. När undersökningen slutade var 24 procent av alla norska personbilar eldrivna. Ökningen av olyckor speglar alltså ökningen av elbilar.

Elbilar är generellt sett mindre benägna att vara involverade i olyckor, visar studien Men de är överrepresenterade i olyckor med fotgängare. SSB undersökte därför om orsaken kunde vara att det finns fler elbilar i Norges städer. Men liknande statistik dök upp även i mindre tätbefolkade områden. Kanske beror det på att elbilarna låter mindre och är svårare att upptäcka för fotgängare?

När det gäller dödsolyckor var elbilar däremot underrepresenterade. För alla trafikolyckor med personskador fanns inga tecken på att elbilar var överrepresenterade under de fem undersökta åren. Elbilarnas andel av olyckor motsvarade andelen elbilar som finns på norska vägar.

SSB påpekar att deras analys endast är baserad på vilket drivmedel elbilarna har. Och att det finns flera andra viktiga faktorer som påverkar olycksstatistiken. Exempelvis hur bilen vanligtvis används, förarens ålder, kön och vart i landet de befinner sig.
LÄS MER: