Går det att lita på räckviddstester? I ett nytt kanadensiskt räckviddstest startade två av bilarna inte ens med fulladdat batteri. Vinnarbilen Polestar 2 samma teknik som den Volvo som kom allra sist.
– Jag tycker man ska vara försiktig med hur mycket man vill läsa ut av den här typen av tester, säger Daniel Brandell, batteriforskare vid Uppsala universitet, till Carup.
Både på Youtube och i olika motortidningar utförs nya räckviddstester på elbilar. Undersökningarna visar ofta hur mycket elbilarna avviker från sina officiella WLTP-siffror och nya vinnare och förlorare koras ständigt. Ett nytt vintertest på elbilar i Kanada visar att det kan vara vanskligt det kan vara att lita på resultaten.
Vintertestet genomfördes av den kanadensiska bilistorganisationen CAA. De körde 13 elbilar i minusgrader tills batterierna var tömda. Enligt organisationen själva hade de tänkt testa 14 elbilar, men på grund av tekniskt strul kunde inte Kia EV6 delta. Dessutom inledde en av vinnarbilarna, Chevrolet Silverado, testet med bara 73 procent laddning i batteriet. Även Ford F-150 Lightning startade testet med 89 procent av kapaciteten. Testresultaten räknades om för att ta hänsyn till laddningen.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/01/elbilar-daniel-brandell-1024x576.webp)
En intressant sak med testet var att Polestar 2 kom på delad förstaplats och gick 14 procent kortare än sin angivna NRCan-räckvidd, vilket är modellens officiella kanadensiska räckvidd. Att Polestar vann är inte märkligt i sig, men det som sticker ut med resultatet är att modellen delar samma teknik som Volvo XC40. Volvon har visserligen högre luftmotstånd än Polestar, men kom allra sist i testet och gick 39 procent kortare än sin officiella kanadensiska räckvidd.
En som kritiserat räckviddstester är batteriforskaren Daniel Brandell från Uppsala universitet. Enligt honom borde man ifrågasätta hur rigorösa testerna faktiskt är.
– Skulle man lita på en cancerforskare som sa att han bara gav sin fru morötter som mat i tio år och att hon inte fick cancer på grund av det och därför borde alla göra så? Ingen hade litat på det, säger Daniel Brandell.
Daniel Brandell tycker att testerna inte är vetenskapliga studier utan mer stickprov. Varför det kan skilja så mycket i avvikelse i testerna kan både bero på slump och hur testet genomförs, enligt Daniel Brandell.
– Varför resultaten blir så olika kan bero på att mjukvaran eller batteriet faktiskt bara har en dålig dag, säger Daniel Brandell.
Så lång räckvidd hade 13 elbilar i vintertemperatur
Bilarna är rankade efter lägsta avvikelsen jämfört med officiell NRCan-räckvidd.
Bilmodell | Officiell räckvidd enligt NRCan | Uppnådd räckvidd | Avvikelse, % |
Polestar 2 | 444 km | 384 km | -14 % |
Chevrolet Silverado | 724 km | 456 km | -14 %* |
Kia EV9 | 435 km | 349 km | -20 % |
Honda prolog | 439 km | 334 km | -24 % |
Volkswagen ID.4 | 468 km | 338 km | -28 % |
Tesla Model 3 | 584 km | 410 km | -30 % |
Kia Niro | 407 km | 285 km | -30 % |
Ford Mustang Mach-E | 483 km | 334 km | -31 % |
Chevrolet Equinox | 513 km | 337 km | -34 % |
Ford F-150 Lightning | 515 km | 296 km | -35 %* |
Hyundai IONIQ 5 | 410 km | 262 km | -36 % |
Toyota bZ4X | 406 km | 255 km | -37 % |
Volvo XC40 | 409 km | 248 km | -39 % |
Beräkningen justerades för att återspegla att Chevrolet Silverado startade vid 73 procent av sin batterikapacitet och att Ford F-150 Lightning startade vid 89 procent av sin kapacitet.
Källa: CAA.
Stora bilden: Foto: David Naylor/Uppsala universitet
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/03/william_karlsson_author-1-jpg.webp)
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.