Vem gör de hållbaraste motorerna: Tyskland eller Japan? Här är det plågsamma testet där en Lexus V8 och en BMW V8 körs utan motorolja tills motorn havererar. En av motorerna klarar tortyrtestet överlägset bäst.
Vissa bilentusiaster kan bli upprörda över att fungerande V8-motorer i lyxiga bilar från BMW och Lexus försörs genom att tortera motorerna utan motorolja. Men Matt Watson på Youtubekanalen Carwow lovar att bilarna var skrotfärdiga och icke trafiksäkra redan innan det ödesdigra testet.
– Jag har en BMW 735i från 2001 och jag har en Lexus LS430 från år 2000 och det jag ska göra är att tömma ut oljan från deras v8-motorer och sedan se hur länge de kommer att gå innan de dör, säger Matt Watson.
BMW 735i från 2001 har en 3,6-liters V8 med 270 hk och Lexus LS430 hade en V8 på 4,3 liter och 280 hästkrafter. Lexus är mer känd för driftsäkerhet än BMW, men vilken motor är bäst när de tömts på motorolja?
Testet börjar med att bilarna körs omväxlande på tomgång, mellangas och fullvarv. Redan efter 1 minut och 20 sekunder ger V8:an i Lexus upp med en suck. BMW:n fortsätter att gå, trots att Matt Watson börjar köra och sladda runt med den gamla pråmen från München.
– Kom igen alla BMW-tvivlare, ni trodde att Lexus skulle vinna, BMW:n har totalt förödmjukat Lexus och Japan för den delen, säger Watson.
BMW:n körs runt runt i gruset, men vägrar att sluta gå trots att det inte finns olja i V8:an. Till slut börjar bilen tappa kraft och låta konstigare och konstigare. Det kommer upp varningstexter om att hård acceleration kan skada katalysatorn. Men först efter 7 minuter och 34 sekunder ger den gamla 7-serien upp. En överlägsen seger till Tyskland.
– Grattis, BMW, ni har bevisat att nejsägarna har fel, era motorer är pålitliga och de är tuffare än motorerna som du får Lexus, i alla fall den Lexus vi testade.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter