Galna elpriserna: Billigare ladda elbil med dieselkraftverk i vinter

En ny prognos visar att elpriserna slår rekord i vinter. Priserna har blivit så vansinnigt höga att det kommer att vara billigare att ladda elbilen med en dieselkraftverk. Den smutsiga hemgjorda fulelen kan spara 6 kronor per mil.

Chockprognoserna och nyheterna om avbrutna gasleveranser från Ryssland avlöser varandra. Effekten är att vi kan vänta oss rekordhöga elpriser i vinter. Den som kör elbil kan vänta sig att laddningen blir dyrare än att tanka en fossil bil i vinter. Nu visar nya beräkningar att det även kan vara billigare att göra egen dieselel än att köpa el från nätet.

Enligt en prognos som Stockholms Handelskammare tagit fram kommer elen med rörligt snittprisavtal att kosta över 7 kronor per kWh i januari. Det innebär att milkostnaden för en elbil kan landa på 15-20 kronor, med tanke på att bilen drar betydligt mer i vinterkyla än på sommaren. De flesta elbilar drar över två kWh per mil på vintern. Motsvarande bensinbil blir billigare att köra och kostar cirka 13 kronor per mil att köra med nuvarande bensinpris. 

– Vi ser en riktig kostnadssmocka framför oss för de som kör elbil. Man kommer behöva vara oerhört försiktig med när och hur man laddar för att undvika de högsta kostnaderna, säger Carl Bergkvist, på Stockholms Handelskammare. 
LÄS MER: Varför är elpriserna så höga?

Faktum är att elpriserna blivit så vansinnigt höga att det i vinter lönar sig att ladda elbilen med el från ett eget dieselkraftverk. Enligt Energimyndigheten förbrukar ett dieselkraftverk omkring 0,19 liter diesel per producerad kilowattimme. Trots det höga dieselpriset på drygt 24 kronor litern landar kostnaden för en producerad kilowattimme på 4,80 kronor. 
LÄS MER: Skaffa solceller – Nu slipper Bengt höga elräkningar

Naturligtvis är det en mycket dålig idé för miljön att använda dieselkraftverk för att ladda elbilen, men besparingen blir omkring sex kronor milen om prognosen för elpriset i januari realiseras. Men även om idén att ladda en elbil med dieselkraftverk verkar befängd visar olika studier att utsläppen blir lägre än hos motsvarande bil med dieselmotor. Sverige har ingen brist på el, de extremt höga priserna beror i första hand på att vi påverkas av energikrisen i Europa på grund av att gasen från Ryssland strypts.

.– Priserna vi redovisar är snittpriser för respektive månad. Det innebär att det finns tillfällen när elen är dyrare och elen är billigare. Har du ett rörligt avtal, inte att förväxla med timprisavtal, så är detta priset du kommer få betala. Har du timprisavtal finns mycket att vinna på att ladda bilen på natten, säger Carl Bergkvist på Stockholms Handelskammare.

Regeringen har gått ut med att de ska ge använda överskotten från överföringspengar hos Svenska Kraftnät till ett högkostnadsskydd för hushållen. Totalt ska 60 miljarder kronor ges i bidrag, men de medger ändå att hushållen kommer att drabbas hårt. Enligt Svenska Kraftnät bör elbilsägare ladda på natten för att avlasta elförsörjningen.

Rörliga elpriser per kWh – utfall och prognos


2022

januari
Elområde 3
221,65
Elområde 4
227,95
februari188,09196,06
mars254,15284,41
april202,76233,56
maj219,82265,16
juni249,12316,7
juli199,5244,38
augusti370,05472,47
september451,07571,94
oktober469,41598,66
november562,93726,93
december654,48675,18
2023januari715,57745,69
februari634,42679,15
mars626,08725,42
april365,91441,76
maj337,01423,68
juni408,66544,51
juli262,44333,41
augusti205,08246,9
september196,89232,38
oktober276,35339,62
november397,93504,56
december393,89405,02

Rörligt månadspris på el per kWh, inkl skatt, moms och påslag. Prognosen bygger på terminspriser och är framtagen av Stockholms Handelskammare