En fallucka ska sätta stopp för fortkörarna i jämtländska Hammarstrand.
Bilister som kör för fort ramlar ner med däcken i falluckan och kan räkna med en rejäl smäll.
– Om en förare passerar farthindret för fort skapas ett obehag i och med att en lucka i vägbanan sänks cirka fem centimeter, säger Gabriella Gulliksson, utredare på Trafikverket.
Sedan flera år tillbaka finns det falluckor i trafiken i södra Sverige. Norrland har hittills inte haft den nya typen av farthinder.
Men nu ska falluckan testas även i tuffa vinterförhållanden i jämtländska Hammarstrand. Det nya farthindret är nu på plats och invigdes på måndagen.
Trafikverket vill pröva ett nytt sätt att dämpa hastigheten i trafiken med ett så kallat aktivt farthinder. För att testa i vinterförhållanden har det första farthindret i norra Sverige nu installerats på väg 323 i Hammarstrand i Jämtland.
Farthindret påverkar enbart de som kör fortare än gällande hastighetsgräns. Fordon som närmar sig farthindret med för hög hastighet kommer att mötas av en nedsänkning i vägbanan. Till skillnad från vanliga upphöjda gupp är det alltså bara den som kör för fort som märker farthindret. Den som kör för fort kan räkna med en riktigt obeh
– Vi vill stödja ett bra beteende i trafiken för att öka trafiksäkerheten och samtidigt inte påverka trafikflödet negativt. Om en förare passerar farthindret för fort skapas ett obehag i och med att en lucka i vägbanan sänks cirka fem centimeter. Det blir som en påminnelse om att det går för fort, säger Gabriella Gulliksson, utredare på Trafikverket.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter