Den populära SUV:en Porsche Macan går mot nya tider och kommer nu som elbil med ett pris från 980 000 kronor. Men kan den behålla sina omtyckta Porsche-kvalitéer? Så här låter de första testerna.
När Porsche hoppade på SUV-tåget år 2002 var det många som rynkade på näsan. Ska Porsche bli en familjebil? Men efter att den initiala kritikerstormen hade lagt sig, visade det sig vara ett genidrag. När Cayennes lillebror Macan introducerades år 2014 var det knappast lika stor hysteri eftersom folket redan hade vant sig vid den storvuxna SUV:en. Macan blev snarare en mer “porschig” version av Cayenne.
Bilen hade bra drag, gott om plats, fungerade utmärkt på långa sträckor, den var stryktålig och saknade helt enkelt svagheter. Nu i våras lades dock den bensindrivna Macan ner i Europa, då den inte längre klarar EU-reglerna för IT-säkerhet. Men vad är nytt med deras nya helt eldrivna Macan? Om vi börjar utvändigt så kan vi faktiskt se en ganska drastisk förändring när det kommer till lampor, grill och huv. Här har tyskarna lagt mycket fokus på att konstruera en betydligt mer aerodynamisk front till följd av att en elbil inte behöver lika mycket kylning.
All kylning har flyttats ner till botten på bilen där den inte syns lika tydligt. Och det är ordentligt med aerodynamiska inslag, faktiskt så pass mycket att man fått ner luftmotståndskoefficienten från 0,35 till 0,25. Cirka 40-70 km räckvidd om man sätter det i perspektiv
För att få plats med det kraftfulla batteripaketet har man konstruerat ett helt nytt chassi med namnet Premium Platform Electric (PPE), vilket gör elbilen, rent tekniskt sett, till en helt annan bil än den tidigare generationen. Chassit är även tänkt att hamna under den framtida Cayenne-varianten och eftersom de båda står för drygt hälften av företaget försäljning förstår man hur viktigt det är att det fungerar. Särskilt med tanke på att Porsches mål är att 80 procent av all försäljning ska vara elbilar år 2030.
Elbilen kommer i två varianter, 4 och Turbo. Båda har elmotor på fram- och bakaxel men 4:an använder en Bosch-enhet på respektive som ger en kombinerad effekt på 408 hk, medan den bakre på Turbo utgörs av en integrerad motor med bakdiff och levererar 639 hk. Nästan 200 hk extra i jämförelse med den gamla Macan GTS.
– Men det bästa med nya Macan är vridmomentet. I toppmodellen får du så mycket som 1130 Nm i vridmomentet. Hela 80 Nm mer än i en topp-variant av Taycan Turbo S, säger Carwow.
Vad gäller prestanda betyder detta att instegsmodellen går från 0-100 km/h på 5,2 sekunder vilket är tämligen rappt av en elektrisk SUV. Enligt Porsche själva ska deras Turbo däremot göra samma sträcka på bara 3,3 sekunder och det är verkligen snabbt för en SUV.
– Du har två olika sorters fjädring att välja mellan. Luftfjädring och stålfjädring, luft är standard för Turbo-modellen som också har ett något aggressivare utseende, säger Carexpert.
Den fyrhjulsdrivna bilens 100 kWh NMC-batteri med prismatiska celler har en maximal laddningshastighet på 10-80 procent på bara 21 minuter. Men med kapacitet kommer även tyngd. Bilen är 400 kg tyngre än tidigare bensinutgåva men tyngdpunkten är också 140 mm lägre.
Autocar ger bilen 4,5 av 5 stjärnor och är imponerade av den lekfulla och fina väghållningen. Kvaliteten i kupén är hög på sedvanligt Porsche-manér. De noterar samtidigt att bilen är rejält tung, vilket hämmar komforten en aning, särskilt i låga hastigheter.
– Inte helt perfekt, men oerhört slipad. Turbon stjäl rubrikerna, men 4:an är mer slipad, är slutomdömet.
Invändigt är den ganska lik Porsche Taycan men det är väl ingen som klagar på det, menar Carwow. I framsätet sitter det en vid, horisontell display tillsammans med en lutande instrumentpanel. Klädseln är gjord av flera återvunna, klimatvänliga material och bilens LED-belysning är också en del av bilens varningssystem. Tyvärr är flera av dessa funktioner tillval och kommer inte med standardvarianten.
Sammanfattningsvis får man säga att de första testerna och recensionerna varit rungande positiva. Och med en räckvidd på minst 516 kilometer kommer man sannerligen en bra bit på vägen i den nya Porschen. Med en fulladdad Turbo ska räckvidden vara så lång som 613 kilometer.
– Med elbilar kan ibland körupplevelsen bli sämre på grund av det stora och tunga batteriet. Men jag tycker att Macan eventuellt har den bästa väghållningen av alla medelstora, eldrivna SUV:ar på hela marknaden. Den känns väldigt precis, säger Top Gear.
Porsche Macan Electric
Pris | Från 980 000 kronor |
Motor | Två permanentmagnet synkronmotorer |
Kraft | 400 hästkrafter |
0-100 km/h | 5,2 sekunder |
Toppfart | 220 km/h |
Tjänstevikt | 2330 kg |
Batteri | 100 kWh |
Räckvidd | 516-613 kilometer |
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.