En ny elbil som du slipper vänta på i åratal. Audi uppdaterar sin gamla e-tron och döper om modellen. Bilen har fått en räckvidd på upp till 60 mil och en rad andra förbättring. Men håller en fyra år gammal bilmodell i dagens raketsnabba utveckling? De första testerna av nya Audi Q8 e-tron ger svaret.
RECENSION AUDI Q8 E-TRON 2024 Audi var först ut bland premiumtillverkarna när de lanserade en stor elektrisk SUV redan 2018. Nu har konkurrenterna BMW och Mercedes kommit med modernare bilar med längre räckvidd. Audi e-tron var på många sätt en utmärkt bil, men räckvidden var en akilleshäl.
Nu har Audi laddat om och kommer med en uppdaterad elsuv som dessutom byter namn till Audi Q8 e-tron. Batteriet har fått högre kapacitet och bilen har nu en räckvidd på 58 mil i SUV-version och 60 mil i Sportback-utförande.
Utvändigt är det mesta sig likt, bilen har fått en del subtila förändringar. Bland annat är det ny front med nytt Audi-emblem och modellbeteckningen är nu graverade i dörrstolpen. Inte heller invändigt har det skett någon revolution. E-tron Q8 behåller samma trevliga interiör som gamla e-tron, med en blandning av touchskärmar och knappar. Inget för dig som avgudar minimalismen hos Tesla och nya Volvo EX90.
Att hålla liv i gamla bilmodeller verkar vara bilbranschens nya giv, istället satsar man på att uppdatera elmotorer, datasystem och batterier. När det gäller Q8 e-tron har Audi lagt mycket krut på att öka batterikapaciteten och laddningsprestandan avsevärt. Dessutom har de förbättrat motorerna, den progressiva styrningen och chassireglersystemet och försökt förstärka köregenskaper hos bilen som tidigare kunde kännas tung och lite degig med den bekväma luftfjädringen.
Storlek Audi Q8 e-tron
Precis som tidigare är bilen en rejäl pjäs med en längd på 4 915 mm, bredd på 1 937 mm och höjd på 1 619 mm för Sportback och 1 633 mm för SUV:en. Utrymmena är väldigt bra, men baksätet är i ärlighetens namn inte mycket större än hos Audi Q4 e-tron.
Räckvidd Audi Q8 e-tron
Den nya modellen får tre olika drivlinevarianter Q8 50 e-tron har samma storlek på batteriet som 55-modellen hade tidigare, 95 kWh. Med effektivare motorer ger det en räckvidd på upp till 491 km för SUV:en och 505 km för Sportback-varianten. Varianten med större batteri på 114 kWh heter Q8 55 e-tron och räckvidden för SUV:en är upp till 582 km och för Sportback-versionen upp till 600 km enligt WLTP. Sportmodellen SQ8 e-tron har en räckvidd på 494 km för SUV:en och upp till 513 km för Sportback.
Räckvidden har förbättrats genom att elmotorerna blivit både starkare och effektivare. Asynkronmotorn på bakaxeln hade tidigare 12 lindningar som genererar det elektromagnetiska fältet, de har nu ökat till 14.
Precis som tidigare har bilen adaptiv luftfjädring som standard och karosshöjden kan ändras med upp till 76 mm. Enligt Audi ska bilen nu kännas spänstigare i snäva kurvor. Det finns ca 40 förarassistanssystem till Audi Q8 e-tron. Upp till fem radarsensorer, fem kameror och 12 ultraljudssensorer ger information om omgivningen som sedan analyseras av den centrala styrenheten för förarassistanssystemen.
Strålkastare kan fås med Audis senaste LED-matrixteknik. De projicerar ljuset på vägen med hjälp av över 1 miljon mikrospeglar som kan tiltas 5000 gånger på en sekund. När man kör på motorväg markerar orienteringsljuset bilens position i körfältet och hjälper föraren att hålla sig säkert i mitten i trånga utrymmen. Även varningsskyltar kan projiceras på vägen.
Så långt låter det ju bra, om det nu går att stå ut med att karossen är fyra år gammal. Men hur är då bilen att köra? Audi flög in Europas motorjournalister till Lanzarote för ett första test. Här är några av omdömena.
Amerikanska Car and Driver gillar att bilen är tyst och rymlig med en lyxig känsla. De är dock mindre imponerade att bilen har såpass mycket sämre fartresurser än många konkurrenter. Trots förbättringar är räckvidden inte klassledande. Betyget i deras test blir åtta av tio.
– Som Audis flaggskepp EV SUV, följer Q8 e-tron nära märkets lyx-och-teknik-framåt-etos med god effekt.
Brittiska AutoExpress konstaterar att bilen aldrig känns lika rapp som en Tesla, även om det finns prestanda så det räcker och blir över.
– Det är fortfarande inte den vassaste SUV:en att köra heller, trots att Audi trycker på att Q8 e-tron är “märkbart smidigare” än sin föregångare. Det finns inte en enorm mängd karossrullning, men bilen känns aldrig fast – förmodligen på grund av dess 2,6-tons kantvikt.
Totalbetyget landar på 4 av 5 och de trycker på att det i första hand är en bil för de som gillar komfort.
– I själva verket är detta en bil som fortsätter att fokusera på komfort och förfining framför allt. Interiören är lika lyxig som alltid, och standardluftfjädringen kväver klumpar och stötar. Vind- och vägbuller är nästan obefintliga, även vid motorvägshastigheter.
Även WhatCar? tycks instämma i att bilen förtjänar betyget fyra av fem. De konstaterar att bilen är snabb, men att det finns många snabbare elbilar. När det gäller komforten får bilen full pott, fem av fem.
– Standardluftfjädringen gör ett stort jobb med att svänga med dig när Q8 e-tron är i komfortläge. Faktum är att den hanterar alla möjliga klumpar och stötar bättre än en EQC, och är ungefär i nivå med I-Pace och toppmodellen iX xDrive50 när det gäller komfort.
Så här tycker Youtubekanalen Autogefühl om nya Audi Q8 e-tron:
En ganska stor fördel med Audi Q8 e-tron är att du kan beställa bilen nu ch få snabb leverans, redan till våren. Volvo har upp till 18 månaders väntetid på sin nya EX90 som dessutom ligger 200 000 kronor högre i pris.
Pris Audi Q8 e-tron:
Audi Q8 50 e-tron Proline edition 799 900 kr
Audi Q8 55 e-tron Proline edition 894 400 kr
Audi SQ8 e-tron 1 013 300 kr
Pristillägg Sportback: + 26 500 kr
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter