Första testerna: Nya BMW M5 en tungviktsknock

De första som testat nya BMW M5 fick en tungviktsknock. BMW:s prestandabil väger nästan 2,5 ton.
– Du kan känna vikten under hårda inbromsningar och när du gör mycket skarpa riktningsändringar, skriver Car Expert. 

BMW M5:s sjunde generation är en riktigt tungviktare och lanseras som en laddhybrid.  I jämförelse med sin företrädare har den ökat i vikt med 24 procent och totalt sett väger den 2435 kg. Det gör att den väger mer än många elbilar och ett exempel på det är Tesla Model 3 Performance som väger 1836 kg. BMW:s elektriska i5-modell väger 2205 kg i bakhjulsdrivet utförande.

Med den ökade vikten hos BMW M5 kommer också en något långsammare acceleration och tiden från 0-100 km/h ökar med 0,2 sekunder. Bilen kommer dock med en ökad kraft på totalt 727 hästkrafter som kommer från dess 4,4-liters turboladdade V8-motor kombinerat med elmotor.

Precis som föregångaren har nya BMW M5 fyrhjulsdrift, men det finns också möjlighet att stänga av framhjulen och köra den i rent bakhjulsdrivet läge.  Det svenska priset börjar på 1 590 000 kronor för nya M5 och nu ska vi ta en närmare titt på vad journalisterna tyckte om tungviktaren när de fick provköra modellen i München, Tyskland.

Recension BMW M5 Youtube

Recension BMW M5 Top Gear

Top Gear har provkört nya M5 och ger den ett betyg på sju av tio. De väljer att kritisera bilens vikt och känsla, då motortidning tycker att laddhybriden inte känns som en M5:a. Däremot uppskattar de modellens elektriska räckvidd och säkerhet.
– Det är en lysande bil på många sätt, dominerande i vissa situationer och är absolut kapabel. Men en M5 har alltid varit lite av en “hot rod” med en rebellisk känsla. Tillägget av laddhybridsystemet och hur bilen har anpassat sig och ändrat sig för att klara av den extra vikten… känns inte som en M5, skriver Top Gear.

Recension BMW M5 Teknikens Värld

Även Teknikens Värld har varit nere i München och fått provköra nya BMW M5. De tycker inte att bilens vikt påverkar körningen och hyllar laddhybridsystemet. 
– Nya M5 är som sagt tung, men den upplevs inte alls som tung, inte ens när det svänger. Den hänger med fint och styrningen är väldigt precis. Inte ens vid full attack i snäva svängar med dålig asfalt kränger bilen och fjädringen gör ett bra jobb som maskerar dåligt underlag, skriver Teknikens Värld. 

Recension BMW M5 Autocar

Autocar gillade nya BMW M5 och hyllade dess V8-motor och teknik. De väljer dock att lyfta stark kritik gentemot dess vikt och interiör som de tycker har försämrats gentemot M5 föregångare.
– M5 är en bil som måste förstås i sitt sammanhang och om du hoppas att den här nya kommer att ge upphov till liknande sensationer som E28 M5, glöm det: Toyota GR86 är närmare, skriver Autocar. 

Recension BMW M5 Car Expert

Australiska motortidningen Car Expert har också testat nya BMW M5. De gillar bilens prestanda, kraft och hur den hanterar sin vikt. Däremot tycker de att M5 är för tung och har ett alldeles för komplext infotainmentsystem. 
– Den nya M5 är inte perfekt och är verkligen väldigt tung och skulle ha varit roligare bakom ratten om den varit lättare, skriver Car Expert. 

Recension BMW M5 Car Scoops

Amerikanska Car Scoops har också testat BMW M5 och hyllar dess köregenskaper trots modellens vikt. De känner sig dock lite besvikna över att BMW valde att införa ett laddhybridsystem för M5.
–Vi är lite ledsna över att BMW kände ett behov av att överhuvudtaget gå laddhybrid-vägen, snarare än att göra ytterligare en ren V8-modell med mer kraft eftersom det inte finns lika många fördelar med hybridkraft i USA som det finns i andra länder, skriver Car Scoops.
LÄS MER: