Nu har flera provkörningar gjorts av den svenska elbilen Nevs Emily GT. De som testkört bilen hyllar det mesta i elbilen med unika hjulmotorer som tagits fram av Nevs på bara 10 månader.
– Tyst och fin, känns väldigt spänstig och trevlig att köra, säger Alrik Söderlind på Auto Motor Sport.
Den svenskutvecklade elbilen Nevs Emily GT slog ner som en bomb när den avslöjades för ett par veckor sedan och har fått uppmärksamhet i hela världspressen. På bara tio månader utvecklade svenska ingenjörer hos Nevs och gamla Saab i Trollhättan en elbil med hjulmotorer som har 100 mils räckvidd.
I flera avseenden har Nevs Emily GT egenskaper som överträffar många av dagens elbilar. Det unika med bilen är att den har en elmotor på varje hjul. I prototypbilarna är varje hjulmotor på 120 hästkrafter, totalt 480 hästkrafter. Hjulmotorerna sparar plats och gör att ett batteri på hela 175 kWh får plats, vilket ger en räckvidd på 100 mil.
Systemet med fyra hjulmotorer ger unika möjligheter att styra vridmomentet på varje hjul, det kan till och med få bilen att svänga utan att man behöver vrida på ratten. En gammal bil känns som en slalomskida, medan Nevs Emily GT beskrivs som en carvingskida. Dessutom blir bilen rymligare än andra elbilar då inga drivenheter stjäl utrymme.
Nu har flera medier fått provköra den svenska elbilen, bland annat Auto Motor Sport, SVT, Sveriges Radio och Trollhättans egen lokaltidning TTela. De som provkört eller provåkt prototypen hyllar den unisont och hittar få nackdelar med den unika hjulmotortekniken.
– Det skojiga var att när man kom i en kurva och tryckte på lite så brukar en normal bil brukar halka ut med baken lite, men här så gick det lite mer som på räls. Det har med torque vectoring att göra. Om man får en sladd så rätas bilen upp automatiskt, säger Alrik Söderlind i Auto Motor Sports provkörning som nu finns på Youtube.
Lokaltidningen TTela märker att bilen drar till sig uppmärksamhet i hemstaden Trollhättan. En bilist stannar för att fotografera den första nya bilmodell som lämnat Saabfabriken på många år. Och köregenskaperna övertygar tidningens testtförare.
– Accelerationen känns i magen, men bilen går oerhört mjukt och fint. Luftfjädring har jag inte åkt eller kört med sedan svärfars gamla Citroën CX för 35 år sedan. På den tiden fanns det inga fartgupp, men nu glider vi mjukt över de som finns på den nya infartsleden mot centrum, förbi Hjulkvarnelund, skriver testföraren Joachim Flodin.
Även Sveriges Television och Sveriges Radio har provkört och provåka bilen. De konstaterar att bilen har en otroligt drag – och att vissa delar kommer från Saab. Fönsterhissarna är hämtade från Saab 9-3, upptäcker SVT.
När bilen blev färdigbyggd för ett par år sedan provkördes den av sportbilskungen Christian von Koenigsegg på Volvos testbana i Hällered. Även han hyllar Nevs Emily GT.
– Mitt första intryck är att körningen är väldigt avkopplande, du kan verkligen känna att den har torque vectoring. Jag är mycket, mycket imponerad, sade Christian von Koenigsegg.
Projektet Nevs Emily GT är nu till salu. Kanske kan det bli verklighet i någon form. Den nye ägaren av Saabfabriken, miljardären Svante Andersson, säger att det kan bli bilproduktion i fabriken i Trollhättan igen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter