Koenigsegg visar nu upp den första förseriebilen av Jesko Absolut. Toppfartsversionen av hyperbilen ska teoretiskt sett klara 533 km/h.
– Det finns ingen fördröjning, den är väldigt lyhörd och beter sig precis som du vill ha den, säger Koenigseggs testförare Markus Lundh.
Det är bilen som aldrig tycks bli klar, ändå har vi inte tröttnat. Det har gått mer än tre år sedan Koenigsegg visade upp Jesko på Genèvesalongen i mars 2019. Ett år senare visades toppfartsversionen Jesko Absolut. Men ännu så länge har ingen av köparna fått någon bil.
Nu äntligen börjar det närma sig produktionen för det som kan vara världens snabbaste bil. Koenigsegg visar upp den första förseriebilen av Jesko Absolut, målad i en grafitgrå kulör med orange ränder. Bilen har samma motor som banversionen Jesko Attack, en femliters V8 på 1600 hästkrafter kopplad killen niostegs växellåda. Den stora skillnaden är att bilen har lägre luftmotstånd för att kunna bli snabbast i världen.
– Jesko Absolut känns väldigt naturlig att köra. Tack vare dess sömlösa växling, oavsett om det är uppåt eller nedåt, händer allt mycket snabbare. Det finns ingen fördröjning, den är väldigt lyhörd och beter sig precis som du vill ha den, säger Koenigseggs testförare Markus Lundh.
Koenigsegg har spenderat tusentals timmar med datorsimuleringar för att effektivisera bilens aerodynamik och stabilitet. Som ett resultat har Jesko Absolut ett fenomenalt lågt luftmotstånd på endast 0,278 Cd.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter