Audi kommer nu med sportversionen S av elbilen e-tron.
Bilen har tre elmotorer och torque vectoring för att få ner 496 hk i marken.
Trots att suv:en väger en del går 0-100 km/h på 4,5 sekunder.
Nya Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback kan nu beställas hos de svenska Audi-återförsäljarna. Båda sportmodellerna är eldrivna med hela tre elmotorer, varav två på bakaxeln. Bilarna kommer med aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln, s.k. elektrisk torque vectoring.
. I S-läget levereras full boost i åtta sekunder – med 370 kW (496 hk) och 973 Nm i vridmoment. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och accelerationen toppas vid 210 km/h.
S-modellerna är först ut med tre elmotorer bland serietillverkade elbilar. Högvoltsbatteriet har en bruttokapacitet på 95 kWh varav 91 procent används och ger en nettokapacitet på 86 kWh. Med fulladdat batteri har Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback en räckvidd på upp till ca 36 mil i WLTP-körcykeln.
Vid normal körning aktiveras enbart de bakre motorerna för att göra körningen så effektiv som möjligt. Så snart föraren kräver mer prestanda eller om sensorerna förutser sämre väggrepp aktiveras den främre elmotorn blixtsnabbt. Fyrhjulsdriften har dessutom kompletterats med elektrisk torque vectoring. De båda bakre elmotorerna fördelar kraften steglöst till respektive hjul utan mekanisk differential.
Reaktionen är blixtsnabb och systemet kan hantera väldigt höga drivmoment, vilket gör S-modellerna väldigt agila, speciellt vid utmanande körning på kurviga vägar. Känslan är mer bakhjulsbetonad och sportigare till sin karaktär. Om ESC-systemet är inställt på “sport” och Audi drive select ställs in för maximal prestanda i “dynamic”-läget, ges även möjlighet till kontrollerad drifting om så önskas. När de fysiska gränserna närmas bromsas det obelastade framhjulet på insidan av kurvan och ger en ännu mer förfinad körkänsla.
Som standard sitter 20-tumshjul med 285 millimeter breda däck och som tillval erbjuds 21-tum och senare även 22-tumshjul. Bromsoken är svartlackerade med S-logo som standard, om så önskas kan de även orangelackeras med e-tron logo. Bromsarna regleras elektroniskt (by wire) för att på 150 millisekunder ge bromsbeläggen full kontakt med skivorna.
De två eldrivna S-modellerna tillverkas enligt Audi klimatneutralt i Bryssel. Lansering i Europa sker under hösten 2020 och de båda modellerna går nu att beställa i Sverige. Priset börjar på 1.100.000 kr, förmånsvärde från 3.952 kr/mån netto. E-tron Sportback har ett tillägg på 28 000 kr.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter