Här är första bilderna på polisens nya bilar – Volvo XC60 med 360°-kamera och radar.
Nu har bilen som kan ta fast mötande fartsyndare börjat levereras.
– När det gäller fördelningen till regionerna kommer det fastställas senare i höst, säger Nadja Jaber på polisens presstjänst.
Redan nu har minst 12 bilar av den nya polisbilen Volvo XC60 levererats till polisen. Svenska polisens nya Volvobilar har blivit omtalade redan innan de hunnit levereras. Det handlar om 2200 nya Volvobilar som ska levereras de närmaste åren. De patrullerande och utryckande poliserna får Volvo XC60 B5 Diesel med polismålning, mildhybrider med 235 hk.
CarUp kan visa de allra första bilderna på den nya polisbilen. Men det är tekniken under skalet som är den verkliga nyheten – och som kan bli fartsyndarnas skräck.
De nya bilarnas radar kan mäta hastigheten både på mötande trafik och bilar som polisbilen ligger bakom, eller som passerar på sidovägar. Kameran gör att bilarna kan användas i stället för laserpistoler. Bilarna kan också parkeras som en temporär fartkamera. Hela fortkörningen fastnar på filmer som har knivskarp kvalitet.
Förutom att ta fast fortkörare kan polisbilen själv upptäcka bilar som har körförbud, är avställda eller har stulits. Dessutom kan regionledningscentralen (RLC) själva koppla upp sig mot polisbilens kamera för att se läget på en brottsplats eller trafikolycka.
CarUp.se kan nu berätta att de allra första bilarna levererats till polisen från Volvos specialbilsfabrik i Göteborg. Vilka polismyndigheter runt om i Sverige som fått bilarna är än så länge belagt med sekretess och den exakta fördelningen avgörs i höst.
Till skillnad från en vanlig Volvo finns ingen fartspärr. Polisens XC60-bilar toppar 220 km/h. Bilen är ändå betydligt tyngre än en vanlig Volvo, hela 2121 kg. Tack vare förstärkningar i chassit får den ändå lasta 549 kg.
Men än så länge kan fartsyndarna andas ut ett litet tag till. IT-systemen i bilarna ska först testas och användarstödet till poliserna som kör bilarna anpassas.
– Till hösten kommer de nya bilarna att kunna börja testas med samtliga funktioner i verksamheten. Vi återkommer när vi kan säga vilka orter som är med på testerna, berättar Per Ek vid polisens presstjänst för CarUp.
Inom polisen har det nu påbörjats interaktiva utbildningar för att poliserna ska lära sig hantera bilens avancerade teknik. Bland annat 360-graders kameran och en avancerad fartradar som kan mäta i flera riktningar. Förutom att ta fast fortkörare kan polisbilen själv upptäcka bilar som har körförbud eller har stulits. Dessutom kan regionledningscentralen (RLC) själva koppla upp sig mot polisbilens kamera för att se läget på en brottsplats eller trafikolycka.Något som blir en extra säkerhet för polisen i dagens otrygga arbetsmiljö.
Polisen har valt dieselbilar i stället för laddhybrider eller elbilar, något som kan bli ett problem. Bilarna ska levereras fram till 2029, och Volvo Cars har uttalat att de ska sluta tillverka bilar med förbränningsmotor senast 2030. Nästa generation av Volvo XC60 lanseras 2024 och sägs bli helt elektrisk. Kanske måste även polisen börja med elbilar då.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter