Bildspecial: Nya BMW M5 med 727 hk

Nya BMW M5 är en tungviktare – i dubbel bemärkelse. Bilen är kraftfullare än någonsin med 727 hästkrafter. Samtidigt har vikten ökat med 24 procent till 2445 kg och bilen är något långsammare än tidigare. Det svenska priset börjar på 1 590 000 kronor.

BMW M5 får fler hästkrafter än någonsin när BMW visar upp modellens sjunde generation. M5 är numera en laddhybrid, även om BMW håller fast vid V8-motorn. Genom att kombinera den 4,4-liters turboladdade V8-motorn med en elmotor får bilen en total effekt på rekordhöga 727 hästkrafter. Vridmomentet när den magisk gränsen 1000 Newtonmeter. V8:an ger 585 hästkrafter och elmotorn bidrar med 197 hästkrafter.

Men det är inte bara effekten som ökat. Nya M5 har gått upp hela 24 procent i vikt jämfört med föregångaren. M5 väger nu 2445 kg jämfört med föregångarns 1971 kg. Resultatet är att den nya bilen faktiskt är något långsammare än föregångaren. Nu går 0-100 km/h på 3,5 sekunder, jämfört med 3,3 sekunder tidigare. 

Toppfarten är dock oförändrad, 250 km/h i standardversion och 305 km/h med M Driver’s Package.  Den stora vinsten med hybridsystemet är förstås att du kan köra utsläppsfritt på endast el. BMW M5 får en elektrisk räckvidd på upp till 69 km i elektriskt läge, då är toppfarten 140 km/h. 

Precis som föregångaren har nya BMW M5 fyrhjulsdrift, men det finns också möjlighet att stänga av framhjulen och köra den i rent bakhjulsdrivet läge. Med fyrhjulsdriften har bilen en avancerad torque vectoring via Active M Differential, som fördelar ut kraften till ett enskilt hjul för att maximera vägegenskaperna. 

Bilens design skiljer sig rejält från vanliga BMW 5-serie. Hjulhusen är rejält breddade och bilen ger ett maffigt intryck. Det finns också möjlighet att köpa till kolfiber som sparar in nästan 30 kg av bilens vikt. Interiört sett så kommer bilen med de sköna M Multifuction-stolarna som även ger fint sidostöd vid bankörning.