Nya elbilar kan var för tunga för skyddsanordningar på vägarna. Nu visar ett test från USA hur en Rivian elbil brakar rakt genom en vägräcke i 96 km/h. Elbilen bromsades knappt upp av barriären.
Nya elbilar blir allt tyngre med större storlekar på batterierna. Nu kommer allt fler sjusitsiga SUV:ar och pickuper som väger mer än en vanliga elbilar. Till exempel väger nya Volvo EX90 2818 kg, och Mercedes EQS SUV som Carup nyligen testade väger 2987 kg med största batteriet och drivlinan.
Ett nytt test som forskare från University of Nebraska-Lincoln genomfört visar att säkerhetsbarriärerna på vägarna inte står emot tunga elbilar. De gjorde ett krocktest där en Rivian R1T som väger 3175 kg kraschar mot en vägräcke i 96 km/h. Vägräcket har inte en chans att stå emot kraften från elbilen som kraschar rakt igenom.
– Det är brådskande att ta itu med det här problemet. När andelen elbilar på vägen ökar, kommer också andelen olyckor med elbilar att öka, säger Cody Stolle, biträdande chef för Midwest Roadside Safety Facility.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter