Försäljningskris för VW:s elbilar: ”Stark kundmotvilja”

Volkswagen har drabbats av ”försäljningskris” på elbilar. Nu tvingas företaget tillfälligt stänga ett skift och förlänga semestern i Emden-fabriken som tillverkar ID.4 och ID.7. 
– Vi upplever en stark kundmotvilja inom elfordonssektorn, säger Manfred Wulff, fackordförande vid fabriken i Emden, till tidningen North West.

I Sverige har försäljningen på elbilar fallit kraftigt under första halvåret och det talas om iskall privatmarknad, men registreringssiffrorna har hållits uppe av långa leveranstider på bilar som beställts tidigare. Nu kommer alarmerande uppgifter från Tyskland om att elbilsförsäljningen verkar falla på fler ställen än i Sverige.

Tidningen North West går ut med uppgifterna att Volkswagen drabbats av ”försäljningskris” och nu tillfälligt tvingas stänga ett skift i fabriken i Emden och dessutom förlänger semestern för bilbyggarna i fabriken. Emden-fabriken bygger Volkswagen ID.4 och den nya ID.7. Dessutom sägs 300 tillfälligt anställda upp i fabriken. 

Fabriken i Emden har producerat Volkswagen Passat i 50 år, men nu flyttas produktionen. Då efterfrågan på elbilar faller måste nu fabriken säga upp personal, pausa ett skift och förlänga semestrar. Foto: VW
Produktionen av Volkswagen ID.7 skulle ha startat i sommar, men skjuts upp till senare i år. Foto: VW

Enligt fackordföranden Manfred Wulff upplever Volkswagen ”en stark kundmotvilja inom elfordonssektorn”. Volkswagen har nu skjutit upp produktionsstarten av ID.7 till senare i år. Enligt Wulff är efterfrågan nu 30 procent lägre än vad fabriken planerat att producera. 

En talesperson för Volkswagens Emden-fabrik uppger att de hoppas att fabrikens utnyttjande kommer att öka igen med lanseringen av ID.7 i slutet av året. Fabriken har tidigare producerat Volkswagen Passat i 50 år, men är nu på väg att lägga ner produktionen. 

Ekonomiministern Olaf Lies i delstaten Niedersachsen som är extremt beroende av den stora bilindustrin är nu orolig för den svaga utvecklingen för elbilar. 
– Registreringarna för elfordon fortsätter att vara höga, men det som oroar oss är den nuvarande nedgången i efterfrågan – inte bara hos Volkswagen utan hos alla tillverkare, säger Olaf Lies till North West.

Volkswagens aktiekurs föll med två procent på Frankfurtbörsen sedan uppgifterna blivit kända. En bidragande orsak till försäljningstappet kan vara att Volkswagen än så länge inte sänkt sina priser sedan Tesla dumpade sina priser den 13 januari, men nu tycks orderstocken vara ganska tömd.