Carup kan avslöja att två stora svenska försäkringsbolag har kraftiga åldersavdrag på elbilsbatterier. Trygg-Hansa har blivit stora på att försäkra Teslor via ”InsureMyTesla”, men försäkringsskyddet för elbilar har stora begränsningar. Efter tre år anser Trygg-Hansa att en fjärdedel av batteriet är förbrukat, efter sju år görs ett åldersavdrag på 75%.
Tidigare i veckan avslöjade Carup att flera stora försäkringsbolag tillämpar stora åldersavdrag vid skador på elbilsbatterier. Då kunde vi inte berätta vilka bolag som tillämpar åldersavdragen och exakt hur de ser ut. Nu har vi genomfört en enkät hos de största försäkringsbolagen och kan avslöja vilka bolag som tillämpar åldersavdrag eller andra begränsningar för batteriet och hur det ser ut.
– Vi har kunder som fått byta skadade batterier för 200 000 kronor och som fått betala 100 000 kronor ur egen ficka, det är tufft, säger Urban Tibbelin, verksamhetschef för skadejätten Werksta Sweden.
Trygg-Hansas motorexpert Stefan Brala säger att skadorna ligger till grund för bolagets åldersavdrag på elbilsbatterier.
Trygg-Hansa har specialiserat sig på att försäkra Teslabilar, och den som köper en ny Tesla får en gratis försäkring från Trygg-Hansa i två veckor via ”InsureMyTesla”. Men vad många elbilsköpare som inte läst det finstilta inte känner till är att försäkringen har stora begränsningar när det kommer till försäkringsskyddet av högvoltsbatteriet.
Redan efter tre år gör Trygg-Hansa ett åldersavdrag på 25 procent om du får en skada på batteriet, oavsett hur lite bilen körts. Efter fem år får du bara ersättning för halva batteriet. När det gått sju år anses 75 procent av batteriet vara förbrukat. Trots att det i verkligheten är fullt användbart och har en betydligt lägre degradering. (Fotnot: I en tidigare version angavs högre siffror av Trygg-Hansa för åldersnedskrivning. Detta beror på att pressansvariga på Trygg-Hansa lämnat ut fel uppgifter till Carup, något Trygg-Hansa ber om ursäkt för)
Är det rimligt att ha åldersavdrag på elbilsbatterier? – Vi följer ständigt utvecklingen av dagens elbilsbatterier och tar lärdom av de skador som drabbar våra kunder. Den kunskapen ligger även till grund för uppdateringar som vi gör av våra produkters villkor och kan exempelvis påverka hur vi bedömer åldersavdrag av en specifik komponent. Utvecklingen av batterierna för dagens elbilar har tagit stora kliv framåt de senaste åren. Det är inte orimligt att tänka sig att vi i framtiden kommer att göra förändringar i avskrivningstabeller för att bättre motsvara degrationen som ett elbilsbatteri kan få framöver, säger Trygg-Hansas motorexpert Stefan Brala i en kommentar till Carup.
Försäkringsbolaget Gjensidige skyter på sin hemsida om att deras försäkring passar särskilt bra för elbilar, men de upplyser inte kunderna om att de gör åldersavdrag vid skada på batteriet. Det framgår först i det finstilta i försäkringsvillkoren. För varje år drar Gjensidige av 10 procent av batteriets värde vid en skada. På en fem år gammal bil får du därmed bara halva kostnaden i ersättning vid en skada. Efter tio år är du utan ersättning. Trots att avdraget knappast motsvarar batteriets degradering hävdar Gjensidige att det är rimligt.
Är det rimligt att ha åldersavdrag på elbilsbatterier? – Ja, eftersom ett elbilsbatteri såväl som andra typer av batterier förlorar i prestanda med åren och genom nyttjandet av fordonet. När något går sönder eller skadas baseras den ersättning som försäkringsbolaget betalar ut på den värdeminskning som skett både över tid och på grund av slitage, säger Gjensidiges produktchef Karolin Bernås i en skriftlig kommentar till Carup.
Länsförsäkringar uppger för Carup att de nu arbetar på att ta fram åldersavskrivning för elbilsbatterier. Idag ingår det i elektronikförsäkringen, och skyddet upphör när bilen passerat 12 000 mil eller fyllt tio år. – Vi har i dagsläget bara haft någon enstaka skada och har inga bra avskrivningsregler ännu. Det är något som vi jobbar på att ta fram. Vi hanterar utifrån fall till fall utifrån bilens batterihälsa och vilket märke det är på bilen, uppger Länsförsäkringars presstjänst för Carup.
Folksam har tidigare haft åldersavdrag för skador på elbilsbatterier, men har valt att ta bort det från 1 juli 2022. – i Folksams maskin- och elektronikförsäkring tillämpas sedan juli 2022 ingen åldersavskrivning på elbilsbatterier för framdrift när det gäller skador som fodrar byte eller reparation. Före den 1 juli 2022 ersatte Folksam, inom ramen för Maskin- och elektronikskadeförsäkring, batterienheter äldre än 5 år/8 000 mil med 75 procent av nypriset, batterienheter äldre än 8 år/12 000 mil ersattes med 50 procent av nypriset. Men i Folksams maskin- och elektronikförsäkring tillämpas, som sagt, sedan 1 juli 2022 ingen åldersavskrivning på elbilsbatterier för framdrift när det gäller skador som fodrar byte eller reparation, säger Mats Mehlberg, pressansvarig hos Folksam.
Volvia och IF har inte tillämpat något åldersavdrag vid skada på elbilsbatterier och säger sig inte ha några planer på att införa det.
Så gör Trygg-Hansa åldersavdrag på din bilförsäkring
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Volvo startar priskrig på privatleasing. De chocksänker sin elbil EX30 till en ny rekordlåg nivå. Här är elbilarna som är billigast just nu.
Volvos elbil EX30 sålde som smör förra året, men i år har bilen haft det lite svårare att locka köpare. Hittills i år har modellen tappat 28 procent i Sverige. Nyligen flyttades tillverkningen från Kina till Belgien, och Volvo slipper tullar. Och nu anlägger Volvo moteld. Volvohandlare chocksänker leasingpriset till ett av Sveriges absolut lägsta.
Tidigare har ordinarie priset på bilen varit omkring 5 500 kronor i månaden, men nu går den att fynda för bara 3 569 kronor. Det är bara 400 kronor dyrare per månad än Sveriges allra billigaste elbil att privatleasa. Jämfört med att köpa bilen torde det vara en lysande affär. Bilen kostar från 449 000 kronor, och enbart värdeminskningen lär bli betydligt högre än 3 569 kronor i månaden.
Volvo flyttade nyligen tillverkningen av elbilen EX30 till Gent i Belgien. Nu chocksänks privatleasing till ett av Sveriges lägsta priser. Foto: Volvo Cars
Den som privatleasar elbilen Renault 5 kan spara enorma pengar visar Alrik Söderlinds genomgång.
Motorjournalisten Alrik Söderlind gjorde nyligen en jämförelse mellan att köpa och privatleasa Renault 5. Det visade sig att den som privatleasar elbilen istället för att köpa den sparar 114 000 kronor på tre år. Men det gäller att vara uppmärksam på det finstilta.
För den som vill köra elbil utan att köpa är privatleasing ett smidigt alternativ. Du slipper kontantinsats och vet exakt vad bilen kostar varje månad. Men den som jagar billiga leasingerbjudanden bör se upp. Vissa kampanjer döljer en extra kostnad i form av en förhöjd första månadsbetalning, något som inte alltid framgår tydligt i annonseringen. Därför gäller det att läsa det finstilta innan man bestämmer sig.
I samtliga modeller vi kollat upp är avtalstiden 36 månader och enligt återförsäljarnas annonser krävs ingen kontantinsats.
5 billigaste elbilarna att leasa just nu – från dyrast till billigast
MG 4 Electric Long Range Luxury (2024)
Kan du just nu få för 3895 kronor i månaden. Den är välutrustad, har lång räckvidd på omkring 435 kilometer (WLTP) tack vare sitt 64 kWh-batteri och sticker ut i prisklassen. Serviceavtal ingår och 1000 mil/år.
Hyundai Kona EV Essential (2025)
Kostar något mindre, 3795 kronor per månad. Den uppdaterade versionen av Kona är rymlig för sin storlek och levereras med serviceavtal samt 1000 mil per år. Räckvidden ligger på ungefär 377 kilometer enligt WLTP.
Volvo EX30 Single Motor Core (2025)
Är chockbillig just nu – från 3569 kronor i månaden. Det är betydligt lägre än de cirka 5500 kronor per månad som modellen tidigare kostat att privataleasa. Förklaringen kan vara att återförsäljare försöker bli av med lagerbilar. Försäljningen av EX30 har gått ner kraftigt för Volvo i år. I grundpriset ingår varken serviceavtal eller vinterdäck, men EX30 är fortfarande ett av de mest prisvärda sätten att få en ny Volvo-elbil. Räckvidden är cirka 344 kilometer med det mindre batteriet på 51 kWh. Volvon är en liten bil, men på den här listan är den en av de största och rymligaste.
Renault 5 R5 Evolution 40 kWh (2025)
Sticker ut med sitt retrostuk och sin låga månadskostnad på 3290 kronor, inklusive service. Den har en räckvidd på omkring 300 kilometer, även om det exakta WLTP-värdet ännu inte är officiellt. Enligt bilprofilen Alrik Söderlind är det dessutom mycket billigare att leasa än att köpa – hela 114 000 kronor billigare enligt hans uträkningar.
Mini Cooper (2025)
Mini till minipris – allra billigast just nu är Mini Cooper, som går att privatleasa från 3 171 kronor i månaden. Det priset är utan service och vinterdäck, men det är ändå ett ovanligt lågt leasingpris för en ny elbil. Mini finns med två batteristorlekar, vilket ger en uppskattad räckvidd på upp till cirka 300 kilometer beroende på version. Det låga priset gäller dock den billigaste versionen. LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.
Skräcksiffran – därför kan tysk bilindustri gå under
Här är okända skräcksiffran om den tyska bilindustrin. Arbetskostnaden för tyska bilbyggare ligger på en astronomisk nivå jämfört med Kina och USA. – Frågan uppstår hur vi ens kommer att kunna fortsätta möjliggöra fordonstillverkning i Tyskland i framtiden, säger Oliver Wyman, chef för analysföretaget Oliver Wyman.
Tyska bilindustrin har under en längre tid haft det tufft, där flera företag tvingats gå i konkurs. Tidigare har vi på Carup lyft fram att en tysk bilbyggare tjänar i snitt 57 000 kronor, vilket är mer än många svenskar med chefsjobb. Nu visar en ny studie gjord av företaget Oliver Wyman skräcksiffror som avslöjar en tydlig orsak till varför den tyska bilindustrin har det extra tufft just nu.
I studien jämfördes kostnaderna för 250 bilfabriker runt om i världen, och resultatet visar att Tyskland är det land i världen där det är överlägset dyrast att producera bilar. Det kostar ungefär 32 000 kronor i arbetskostnader för varje bil som produceras i de tyska fabrikerna. Det är ungefär dubbelt så mycket som vad det kostar i USA. Jämfört med Kina kan det kosta 78 000 kronor mer att tillverka en bil i Tyskland. Arbetskostnaden i Tyskland är 5,5 gånger högre än i Kina. Arbetskostnaderna för att tillverka en bil utgör oftast runt 65 procent av den totala kostnaden enligt studien.
Tyska bilbyggare tjänar överlägset mest.
Alltså hade det varit nästan hälften så dyrt för många tillverkare att flytta sina fabriker från Tyskland till USA, vilket Donald Trump hade gillat. Studien visar också tydligt varför den inhemska bilproduktionen i Tyskland har minskat med mer än en fjärdedel under det senaste decenniet, och varför nedgången sannolikt kommer att fortsätta. – Om volymerna fortsätter att minska kommer många medelstora leverantörer antingen att lämna oss eller gå i konkurs helt, säger Fabian Brandt, chef i Tyskland för Oliver Wyman, till Handelsblatt.
Resultatet från undersökningen visar också att det finns flera länder som faktiskt erbjuder en billigare arbetskostnad än Kina. Länder som har en billigare arbetskostnad än Kina är följande: Turkiet, Mexiko, Rumänien och Marocko, där genomsnittskostnaden för det sista landet ligger på 1 003 kronor. Det är oklart vad bilbyggarna vid Renaults fabrik i Marocko tjänar, men vi kan konstatera att det inte lär vara i närheten av de 57 000 kronor som de tyska bilbyggarna tjänar. Volvo Cars svenska fabriker ingick inte i studien.
Teslas problem växer. På fabriken i Texas står åtta månader gamla Cybertrucks utan köpare och riskerar att bli offer för råttor. Nu stoppar man tillfälligt produktionen av både Cybertruck och Model Y.
Teslas framtidshopp Cybertruck har blivit ett växande problem – bokstavligt talat. Nu står tusentals exemplar och samlar damm på företagets fabriksområde i Texas. Samtidigt har produktionen pausats i ett försök att hantera det växande lagret. – Våra scheman har varit alltmer oförutsägbara sedan februari, säger en anställd till Business Insider.
I samband med den amerikanska minneshelgen Memorial Day har Tesla bett arbetare vid fabriken i Austin att stanna hemma under en vecka. Produktionen av både Cybertruck och Model Y stoppas tillfälligt, enligt uppgifter från flera anställda. Vissa har erbjudits betald ledighet och andra möjlighet till utbildning. Men inga fordon kommer att tillverkas.
Det verkar som att Tesla överproducerat Cybertrucks. Foto: JoeTegtmeyer (via X)
Beslutet ses som ett försök att parera en fallande efterfrågan, särskilt på Cybertruck. Modellen lanserades med pompa och ståt men försäljningen har inte lyft. I stället står tusentals exemplar kvar utan ägare. Många av dem är dessutom märkta med “Foundation Series”. Det är en version som slutade tillverkas redan i oktober 2024. Det betyder att vissa bilar stått ute i över ett halvår.
Foundation Series slutade tillverkades redan oktober 2024. Ändå står många osålda kvar.
Tesla har tidigare skyllt på att produktionen fortfarande är i uppstartsfas. Men kunder har kunnat beställa och få leverans av en Model Y med kort varsel sedan flera månader, vilket snarare pekar på att det är intresset som saknas – inte tillgången.
Situationen förvärras av rapporter om att vissa Cybertrucks kan ha tagit skada av att stå stilla så länge. Bromsar och däck riskerar att behöva bytas och flera parkerade elbilar har utsatts för gnagare. Enligt uppgifter till Business Insider har bemanningsföretaget som hyr ut personal till Tesla redan sagt upp 50 arbetare från fabriken i Texas. Andra berättar att övertid inte längre är tillåten och att de som ändå jobbar extra kan riskera disciplinära åtgärder.
Foto: JoeTegtmeyer (via X)
Tesla och vd:n Elon Musk har haft ett turbulent år. Elbilsmarknaden har blivit allt mer konkurrenskraftig. Samtidigt har Musks utspel i offentligheten väckt kritik vilket tros ha påverkat bolagets försäljning. Även om Tesla själva hävdat att oron är överdriven, bekräftades den svaga efterfrågan i kvartalsrapporten tidigare i år. Där föll både omsättning och försäljningssiffror kraftigt. Aktien går dock i motsatt riktning. Nu har en stor del av raset som skedd tidigare i vår hämtats in och aktien är endast ned 16 procent i år. LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.
Volvo byter ut sin norska vd. Nu tar en svensk över Volvo i Norge.
Volvo Cars har en stark position i Norge och en marknadsandel på 8,6 procent. Förra året såldes 11 118 nya Volvobilar. I elbilslandet Norge har EX30-modellen blivit en stor framgång och en av Norges mest sålda bilar. Nu försöker Volvo få lyxsugna norrmän att slå till på nya EX90.
Norrmannen Hermod Wallestad har varit tillförordnad vd för Volvo Cars i Norge sedan i november Nu får han kliva tillbaka till sin gamla roll och jobba med återförsäljutveckling. Istället tar svenske Martin Persson, 54, över som ny VD för Volvo Car Norge.
Persson kommer närmast från rollen som chef för Volvo i Asien/Stillahavsområdet exklusive Kina. Han har tidigare varit chef för Volvo i flera länder. – Jag är väldigt stolt över att ta över ansvaret för Volvo Cars i Norge. Volvos varumärke står starkt bland norrmännen, och den elektrifierade norska marknaden är helt unik i ett globalt sammanhang, säger Martin Persson. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter