Fords chockförlust: 1,44 miljoner på varje såld elbil

Fords förluster på elbilar skenar till galna nivåer. Varje elbil som Ford sålde gick med 1,44 miljoner kronor i förlust. Här är orsakerna till det enorma blödningen av pengar. 

Ford har brutit ut sin ebilsdivision till den separata enheten Model E. Tanken var att höja värdet på företaget, men extrema förluster har istället synliggjorts. Under första kvartalet såldes bara 10 000 elbilar. Försäljningen gick ner med 20 procent. Men intäkterna rasade med smått osannolika 84 procent till 100 miljoner dollar, 1,1 miljarder kronor, uppger Car and Driver. Det innebär att elbilsdivisionen hos Ford förlorade 14,4 miljarder kronor på sina elbilar, före räntekostnader och skatt.

Utslaget per såld elbil blir förlusten 1,44 miljoner kronor. Orsaken till de abnorma förlusterna är inte bara att delarna och tillverkningen av en ny elbil kostar mer än vad Ford får betalt efter att priskriget bröt ut. Ford har satsat många miljarder investeringar, forskning och produktutveckling. Det är belopp som både direktbetalas och skrivs av och som belastar resultatet för de sålda elbilarna. 

Ford har i flera omgångar dragit ner produktionen av elektriska pickupen F150 Lightning.
Förhoppningsvis kan nya Ford Explorer minska förlusterna, men Ford ser ingen ljusning i närtid.

Någon ljusning är inte i sikte. Ford förväntar sig att göra en förlust på omkring 54 miljarder kronor under hela 2024 på elbilsdivisionen, uppger CNN. Ford uppger att de har för avsikt att ha priser på elbilarna som täcker kostnaderna. Men snarare ska priset täcka de faktiska tillverkningskostnaderna och inte täcka utvecklings- och forskningskostnader, uppger bolaget. 

– Priskriget på elbilar i ungefär ett och ett halvt år har gjort till och med det måttet på lönsamhet mycket svårt. Även om Ford har tagit bort cirka 5 000 dollar i kostnad på varje Mustang Mach-E, sjunker intäkterna snabbare än vi kan ta ut kostnaden, säger Fords finanschef John Lawler. 

Förlusterna förra året var stora, men på en betydligt lägre nivå än i år. Då gjorde Ford en förlust på helåret på 50 miljarder kronor på elbilarna, men sålde 116 000 bilar, vilket gjorde att förlusten utslaget per bil var 440 000 kronor. Enligt vd Jim Farley ska den nya generationens elbilsplattform kunna göra företaget lönsamt. Orsakerna att Ford inte knäcks av de stora underskotten på elbilar är att de tjänar enorma pengar på transportbilar och bensinbilar.