Efter de enorma förlusterna på elbilar. Nu river även Ford upp sitt löfte om att sluta sälja bilar med förbränningsmotorer år 2030.
– Om vi ser en stark efterfrågan, till exempel på plug-in hybridfordon, kommer vi att erbjuda dem, säger Fords Europachef Martin Sander.
Ford gör enorma förluster på sina elbilar och avslöjade nyligen att man går back 1,44 miljoner kronor per bil. Biltillverkaren ut 2021 och lovade att bara sälja elbilar i Europa från 2030. Nu väljer Ford att riva upp sitt löfte och öppnar för att fortsätta med förbränninsgsmotorer. Ändringen kommer i spåren av att Mercedes-Benz och Cadillac redan rivit upp sina löften om endast elbilar från 2030. Nu är det bara Volvo Cars och ett fåtal andra märken som håller fast vid sina löften.
Under Financial Times Future of the Car-konferens i veckan gick Fords Europachef Martin Sander ut och berättade att efterfrågan på elbilar är lägre än vad Ford planerat och att företaget inte kan nå sitt ambitiösa mål i tid. Istället är det kundernas efterfrågan som får styra.
– Om vi ser en stark efterfrågan, till exempel för plug-in hybridfordon, kommer vi att erbjuda dem, säger Martin Sander, enligt Autonews.
Ford-chefen uppger att de kommer att fortsätta sträva mot att gå över till 100 procent elektriska drivlinor, men den officiellt uttalade tidsgränsen är nu uppriven. Ford har nyligen investerat 22 miljarder kronor i sin fabrik i Köln för att bygga elbilen Ford Explorer som är baserad på Volkswagens MEB-plattform. Just nu tycks efterfrågan osäker. De kommer snart också med en eldriven Ford Puma som ska tillverkas i Rumänien.
Samtidigt kommer Ford lägga ner produktionen av flera bensindrivna modeller som Ford Focus. Produktionen av Fiesta lades ner förra året och Ford Mondeo och Galaxy lades ner tidigare i år. När elbilarna faller står nu hoppet till hybriden Ford Kuga.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter