De norska uppgifterna om att elbilarna gått om bilar med bensinmotorer stämde inte helt och hållet. Norrmännen glömde helt att räkna in hybrider och laddhybrider.
– Vi grupperar hybrider separat, förklarar Öyvind Solberg Thorsen från norska Trafikinformationsrådet till Bilnytt.
Nyligen skickade Trafikinformationsrådet i vårt västra grannland Norge ut ett pressmeddelande. Enligt det hade elbilarna nu gått om fordonen med bensinmotorer i landet Genast hakade norsk press på nyheten som snabbt också spred sig utanför landets gränser och blev en världsnyhet. Norge i allmänhet och norrmännen i synnerhet hyllades för sin framsynta livsstil.
Men nu har den norska motortidningen Bilnytt tagit ett nytt grepp på den här undersökningen. Då visade det sig att man inte räknat in hybriderna i undersökningen och då blir resultatet annorlunda.
– I den här frågan är det rena bensin och dieselbilar, hybrider grupperar vi separat, säger Öyvind Solberg Thorsen.
Men det var inte Trafikinformationsrådets fel att nyheten slog runt ute i världen. Den här informationen om att hybriderna inte räknats in, fanns i det ursprungliga pressmeddelandet. Men sedan informationen passerat genom tillräckligt många kanaler och filtrerats på fakta fanns bara den här enkla rubrikdragaren kvar.
Nu har Bilnytt gjort en undersökning hur det verkligen förhåller sig och räknar in bensin och dieselhybrider. Då blir resultatet annorlunda.
Resultatet:
Bränsle | Antal | Andel i Procent |
Diesel | 999,715 | 34,80 % |
Elektricitet | 754.303 | 26,26 % |
Bensin | 753.905 | 26,24 % |
Bensin laddhybrid | 198,707 | 6,92 % |
Bensinhybrid | 155,307 | 5,41 % |
Diesel laddhybrid | 9478 | 0,33 % |
Dieselhybrid | 896 | 0,03 % |
Gas | 173 | 0,01 % |
Väte | 167 | 0,01 % |
Total | 2,872,652 | 100,00 % |
Stora bilden från: NAF.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.