Fjädring på ny Tesla kollapsade – garantin täckte inte

Teslaägaren Shreyansh Jain hann köra 18 mil med sin nya Model Y innan fordonets främre hjulupphängning kollapsade. Enligt Tesla täcktes inte felet av garanti och han blev själv tvungen att betala reparationen på 150 000 kronor. En granskning av Reuters hävdar att Tesla satt i system att skylla fel på oaktsamma förare. 

Elektronikingenjören Shreyansh Jain hämtade ut sin helt nya Tesla i mars i år. Efter bara en dag och 18 mil tappade bilen plötsligt styrförmågan när han körde bilen med sin fru och 3-åriga dotter som passagerare, uppger Reuters.
– De var helt chockade. Om vi varit på en motorväg med 110 km/h i timmen och detta skulle ha hänt, skulle det ha varit katastrofalt, säger Shreyansh Jain.

Den högra delen av bilens främre hjulupphängning hade kollapsat och skrapade i vägen. Som tur är skedde allt i låg fart.  Bilen fick repareras för över 14 000 dollar, motsvarande cirka 150 000 kronor. Bland annat fick delar av fjädringen och rattstången bytas ut. Trots att bilen var helt ny skyllde Tesla felen på att hjulupphängningen skulle ha skadats av tidigare körning och tog inte reparationen på garanti.
LÄS MER: Tesla kan tvingas återkalla bilar i Norge för känt fel

Först skrev en medarbetare på Tesla Service Center i ett SMS att “inga bevis för någon yttre skada”, men sedan kom ett brev där Tesla förnekade ansvar för bilen som gått 18 mil och skrev att “en tidigare påverkad yttre skada på den främre högra upphängningen.” Reparationen tog tre månader och täcktes till slut av hans försäkring. Reuters granskning nämner inte hur försäkringsbolaget bedömde skadan. Han har nu sålt bilen. 

En granskning av Reuters hävdar att Tesla satt i system att skylla fel på hjulupphängning och styrning på ägare för att undvika stora reparationskostnader. De har granskat 1000-tals läckta dokument, intervjuat 20 Teslakunder och nio före detta chefer och servicetekniker hos Tesla.

Enligt Reuters ska dokument visa hur Tesla försökte förneka problem med defekta komponenter i hjulupphängningar för att flytta över kostnaderna på kunder. Bland annat handlar det om länkarmar på Tesla Model S som brister. Felet har tvingat Tesla till återkallelse i Kina, men i USA och Europa har Tesla vägrat att återkalla bilar. 

Enligt Teslas egna dokument som Reuters tagit del av ska minst 11 förare ha uppgett för Tesla att en bilkrascher orsakats av fel i fjädringen, ratten eller hjulenheten. Ägare i USA försökte nyligen stämma Tesla i en grupptalan för defekta hjulupphängningar på Tesla Model S och X, men de förlorade i rätten.
LÄS MER: