Supersportbilen SSC Tuatara kommer att byggas med ett enda syfte: att slå hastighetsrekord.
– Hastighetsmätaren går till cirka 483 km/h, och det är den topphastighet som vi siktat på under utvecklingen av bilen, säger tillverkarens vd Jerod Shelby.
Se filmen på Tuatara som bränner loss på vägen.
Vi fick se supersportbilen SSC Tuatara för första gången för några månader sen, på Philadelphia Auto Show. Men nu har en relativt ny film på det imponerande fartmonstret dykt upp på Youtube.
Den egenutvecklade V8-motorn med en cylindervolym på 5,9 liter och en vikt på 197 kilo ger 1 350 eller 1 750 hästkrafter, beroende på vad bilen tankas med. Det högre effektuttaget fås med E85 och det lägre med 91-oktanig bensin.
Två turboaggregat ger extra kraft för den som vågar trycka på gasen. För bilen når en väldigt imponerande maxhastighet, t o m så snabbt att Tuatara-skaparna pratar om att slå tidernas hastighetsrekord. Än så länge anser de flesta att svenske Niklas Liljas uppmätta hastighet på 450 km/h med en Koenigsegg Agera RS från 2017 är rekordet som gäller.
Men i höstas basunerade Bugatti ut i världens media att man slagit hastighetsrekordet med Chiron som kom upp i 490 km/h, över 300 mph, på Ehra-Lessien-banan i Tyskland.
Bugattis vd Stephan Winkelmann jublade och förklarade att märket tagit hastighetsrekordet för produktionsbilar från Koenigsegg.
Från olika håll ifrågasattes det om Guinness rekordbok och Fia skulle acceptera det, då bilen var modifierad och förlängd och även hade specialdäck.
Koenigsegg gratulerade visserligen Bugatti till bedriften – men hävdade att de fortfarande har rekordet.
Eftersom Bugatti inte körde i två riktningar och dessutom använde en prototyp anser Koenigsegg, enligt Topgear.com, att svenske Niklas Liljas rekord på 450 km/h fortfarande ska gälla.
I filmen kan du se bilens skapare Jerod Shelby köra sin monsterskapelse. Han kör på en avstängd väg och det relativt korta klippet ger en bra känsla för hur det är att sitta i den ljusa cockpiten och tygla 1700 hästkrafter, men du kan också höra och se hur den unika motorn låter och jobbar.
SSC Tuatara har ett kolfiberchassi och en torrvikt på 1 247 kg. Bilen mäter 443 cm på längden, 199 cm i bredd, 267 cm mellan hjulaxlarna och 109 cm på höjden.
Växellådan på SSC Tuatara är framtagen tillsammans med italienska AutoMac och har sju manuella lägen. Bilen har tre körlägen, (comfort, sport och track) som dessutom justerar bilens markfrigång till 2,75, 3,75 eller 4,25 tum beroende på körläge.
Kort sagt, ett imponerande bygge. Men räcker det för att slå Koenigsegg?
Maths Nilsson är grundare av Carup.