Under 28 långa år stod en Ferrari 512 Berlinetta Boxer övergiven och inlåst i ett garage. Superbilen är i ett sorgligt skick när den får se dagsljus för första gången sedan 1996. Insidan var fylld av spillning och under huven har det bott ohyra.
En affärsman från Dalton, Georgia i USA gick och skaffade sig en riktig dröm-Ferrari, närmare bestämt en Berlinetta Boxer 512 årsmodell 1981, även känd som Ferrari 512 BB. Bilen blev ett ytterst fint tillskott till hans samling, som under en period bestod av närmare 400 bilar, däribland riktiga dyrgripar som Corvetter, Bugattis och Porschar. Vid en tidpunkt hade den kräsne bilsamlaren så mycket som sex stycken Lamborghini Miura, alla under samma tak.
Men år 1993 gick bilsamlaren hastigt bort och den fantastiska bilsamlingen stod plötsligt utan dess drivkraft. Ett par år senare var samlingen ute till försäljning till den som hade råd. En av dessa var en man som efter lite möten med banken kom fram till att han hade råd med två italienska vrålåk.
Siktet var inställt på en av samlingens Lamborghini Miura och en variant av ärkerivalen Ferrari, en 512 BB såklart. Och vad var det som var så speciellt med den då? Jo, 512:an från år 1981, var nämligen den sista tolvcylindriga modellen som producerades innan den bränsleinsprutande varianten trädde i kraft.
– Anledningen till att jag köpte boxer-modellen var för att de bytte ut motorn och den här låter bättre, säger ägaren.
Men familjelivet tog över och Ferrarin blev som konsekvens stående och när den väl parkerades i garaget en vacker dag, blev det bilens sista framträdande på nästan tre decennier. Åren gick, familjelivet flöt på och så gjorde det även för Ferrarin ute i ladan. Men år 2024, efter hela 28 års väntan, var det äntligen dags. Tack vare ägarens barnbarn fick WD Detailing fick förtroendet att göra i ordning bilen, som efter alla år ute i ladan hunnit gå ner sig en hel del.
Men trots diverse ohyra och smuts så var faktiskt inte interiören i så dåligt skick som man kunnat tro. Ladan verkar ha varit tillräcklig i form av skydd för väder och vind och utvändigt ser bilen faktiskt förhållandevis bra ut. Värt att notera är att den här 512:an saknar den svarta nederdelen på lacken, vilket gör den en gnutta extra unik.
Mätaren visar 31 075 kilometer men senast den tolvcylindriga motorn var igång var år 1996. Motorn kallas för Boxer, men är rent tekniskt sett egentligen inte en boxer eftersom en riktig boxer har varje kolv installerad på sin egen vevstångsaxel. I 512 BB delar istället varje par av motsatta kolvar samma vevtapp och rör sig i samma riktning, men när den motsatta kolven är närmast vevaxeln är den andra längst bort.
Oavsett vad man kallar motorn så är det i alla fall en imponerande utväxling i BB:n. Den naturligt aspirerande 4,9-litersmotorn ger iväg 365 hästkrafter med rödmarkering vid 6800 rpm. Bilen är ett av de 929 exemplar som Ferrari byggde mellan åren 1976 och 1981, som saknar det bränsleinsprutande Bosch-systemet. Därefter producerade Ferrari ytterligare 1007 exemplar av modellen innan 80-talet lämnades över till ikonen Testarossa.
För att inte ta några risker bestämmer sig WD Detailing för att det nog är bäst att göra rent bilen ordentligt innan man startar den. Det har ju trots allt bott möss under motorhuven. Tack och lov verkar de inte ha tuggat på några kablar eller säten.
Efter en rejäl dammsugning ser man till att spola, tvätta, gnugga, skölja, torka och polera hela bilen med högtryckstvätt och trasor tills bilen verkligen skiner. Även däcken, hjulen och de specialdesignade fälgarna får en rejäl omgång till dess att man kan spela sig i dem. Slutresultatet är fenomenalt och bilen glänser som om den vore ny. När ägaren får tillbaka bilen, ser han ut att vara nära till tårar och han medger att den definitivt ser bättre ut än han hade kunnat föreställa sig.
– Den ser bättre ut än när jag skaffade den, den ser briljant ut, avslutar han.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.