Till och med Ferrari märker av de dystra tiderna. Under senaste kvartalet minskade antalet sålda bilar med två procent. I Kina var nedgången 29 procent. Nyheterna fick aktien att gå ner med över 7 procent.
År efter år har Ferrari sålt fler och fler bilar och tyckts ha varit immuna mot tidernas svängningar. Men nu påverkas även Ferrari. Under det tredje kvartalet sjönk försäljningen i antal med två procent. I Kina försvann nästan en tredjedel av nya Ferrari.
Men tack vare ett större modellutbud med dyrare bilar lyckas Ferrari öka sin vinst och omsättning. Ferrari såg omsättningen stiga med 6,5 procent till 1,64 miljarder euro. Vinsten under kvartalet blev 638 miljoner euro, upp 7 procent. Allt fler kunder har betalat extra för att få en mer personlig Ferrari.
Att Ferrari ska hamna i kris verkar föga troligt. Ferrari har bunkrat upp med nya modeller som kunderna står i kö för. Nu ska den dyra F80 börja levereras och nya 12Cilindri och SF90 XX är glödheta på marknaden. Analytikerna tror på återhämtning i fjärde kvartalet.
– Nedgången i volym återspeglar inte ett efterfrågeunderskott, utan visar snarare Ferraris förmåga att allokera sina leveranser för att passa dess marginalambitioner, säger analytiker på Bernstein till Reuters.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.