Ferrari låter bara utvalda kunder som Zlatan och Per Gessle köpa sina mest exklusiva modeller som görs i begränsad upplaga.
Men nu åtalas tidigare Ferrari-chefen i USA, Maurizio Parlato, för att ha tagit mutor för att låta personer gå före i kön.
Maurizio Parlato erkänner att han tagit emot 25 miljoner kronor som han gömde på hemliga bankkonton.
En del av myten om Ferrari bygger på att de bara låter utvalda kunder köpa sina mest exklusiva modeller, oavsett hur mycket andra kunder är villiga att betala. Två utvalda kunder i Sverige lär vara Per Gessle och Zlatan Ibrahimovic.
Nu erkänner dock tidigare vd:n för Ferrari i USA att COO:n för Bugatti att han tagit emot 25 miljoner kronor i mutor för att låta kunder gå före i kön till Ferrari LaFerrari, uppger Jalopnik.
Maurizio Parlato, 58, har får åklagarmyndigheten i New Jersey gjort ett yttrande om att han både tagit emot mutor och skattefuskat. Han lät kunder som inte fanns på Ferraris listor köpa de åtråvärda bilarna mot att han själv fick kickbacks.
– Parlato erkände att han inte rapporterade de 2,8 miljoner dollar i kickback-betalningar som han fick som inkomst på sina federala individuella inkomstdeklarationer. Parlato medgav också att han försökte dölja en del av dessa medel för IRS genom att sätta in dem på ett bankkonto i Spanien och inte avslöja förekomsten av det bankkontot. Parlato medgav att han undvek att betala mer än 1,1 miljoner dollar i skatt, enligt erkännandete till åklagarmyndigheten.
Enligt erkännandet uppger Parlato att Företaget A i Maranello lanserade en “superbil” 2013 och att det bara skulle göra 500 exempel. Varje bil skulle prissättas till 1,4 miljoner dollar och köparna var tvungna att stå på en godkänd lista för att kunna köpa bilen. Parlato arbetade på Företaget B och hade inflytande över vilka som fick köpa bilen. Gnom att ta ersättning lät han kunder gå före. Parlato slutade på Ferrari 2014 och blev COO för Bugatti i USA, ett jobb han lämnade i år på grund av personliga skäl.
Ferrari säger i ett uttalande att de fördömer beteendet och samarbetar med myndigheter i utredningen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter