Fabriken färdig – därför kan nya lyx-Volvon inte byggas

Volvos nya lyxiga elbil EX90 är kraftigt försenad. Men Volvo Cars gör redan reklam för hur bilen tillverkas i fabriken i Ridgeville i USA. Allt verkar färdigt för produktion – men stora problem med mjukvaran stoppar Volvos nya flaggskepp. 

I veckan tvingades Volvo Cars gå ut och ge beskedet att deras nya flaggskepp är kraftigt försenat. Nya Volvo EX90 visades första gången i november 2022, och nu står det klart att kunderna inte får bilen förrän hösten 2024. Orsaken till förseningen är att Volvo behöver mer tid för att utveckla bilens krånglande mjukvara

Volvo EX90 är en av världens mest avancerade bilar, med en rad nya säkerhetssystem. De nya bilarna har ljusradar, en Lidar-sensor på taket som kan se flera hundra meter framåt även i mörker. EX90 har även över 20 kameror och sensorer runt bilen som ska ge den en säkerhetssköld vid körning. I kupén finns också flera kameror som övervakar att föraren inte tappar fokus på körningen, då tar bilen över och kör åt sidan. Bilen är också den första med Google HD Maps och den har också en interiörradar för att säkerställa att barn och djur inte glöms kvar i bilen.

Att få all teknik att spela tillsammans har dock varit svårare än vad Volvo trott, och nu tvingas de skjuta upp produktionsstarten till någon gång under andra halvåret 2024. Den som beställer bilen i Sverige idag beräknas få leverans någon gång mellan november 2024 och januari 2025. 

För Volvo Cars är den senarelagda produktionen oerhört kostsam, då intäkter för 10 000-tals bilar skjuts på framtiden. Volvo riskerar också att missa sitt prestigefyllda mål om att varannan såld bil 2025 ska vara helt elektrisk.

Volvo EX90 är ett tekniskt mästerverk med Lidar-sensorer på taket, men programvaran som ska få bilen att fungera krånglar och lanseringen är uppskjuten. Bild: Volvo Cars
Volvo EX90 styrs från en stor pekskärm och så gott som alla knappar är borttagna. Volvo har inte preciserat exakt vad mjukvaruproblemen består i. Bild: Volvo Cars

Ironiskt nog verkar den nya fabriken i Ridgeville som ska bygga Volvo EX90 vara mer eller mindre färdig. Volvos återförsäljare i South Carolina där fabriken ligger har postat en rad filmer på Youtube där bilbyggare intervjuas om EX90 och som visar hur fabriken bygger bilar för fullt på synbarligen färdiga produktionslinor. Men när ingen fungerande mjukvara finns till bilen kan Volvo inte sätta full fart i fabriken. 

För några år sedan hade Volkswagen samma problem med ID.3-modellen. Då byggdes bilar utan fungerande mjukvara, och uppdaterades sedan i efterhand. Många kunder drabbades ändå av stora mjukvaruproblem med ID.3-modellen och än idag är allt inte löst.