I flera uppmärksammade olyckor med dödlig utgång har elbilar börjat brinna. Men enligt svenska MSB är elbilsbränder ovanligt – men inte helt otänkbart. Men vad som händer i framtiden är osäkert.
– Elbilar kan precis som vilken annan bil som helst börja brinna, säger Ulf Bergholm, handläggare på MSB.
Flera uppmärksammade olyckor har nyligen inträffat med elbilar som börjat brinna efter kraschen. I New York omkom två personer i en Tesla som körde in i en vägg och fattade eld, enligt Eyewittnes News. I Frankrike omkom fyra personer efter att en Tesla kraschade in i en vägskylt och började brinna. Och i Umeå körde en Tesla upp på mitträcket och började brinna direkt, enligt föraren som tur nog klarade sig oskadd. Även en Skoda elbil brann nyligen upp i Tyskland och två unga förolyckades.
I Kalifornien har trafiksäkerhetsmyndigheten nu inlett en undersökning kring vad som orsakade en dödsolycka. Tre personer omkom när en Cybertruck körde av vägen, kraschade i ett träd och exploderade i lågor, rapporterar The Mercury News.
– Vi ser inte att det är vanligt att elbilar börjar brinna, säger Ulf Bergholm, handläggare på MSB, Myndigheten för Samhällsberedskap, till Carup.
Att elbilar saknar bränsletank innebär däremot inte att risken för brand är helt utesluten.
– Elbilar kan precis som vilken annan bil som helst börja brinna vart som helst, i bromsar, hjullager, elledningar och motorer, säger Ulf Bergholm
Han förklarar att orsaken till att en elbil fattar eld efter en krock varierar.
– Vi hade en händelse i Vellinge där bilen började brinna men det var ett väldigt stort krockvåld som i princip slet sönder av batteriet, så det var inte jättekonstigt att den började brinna, säger Ulf Bergholm.
På samma sätt som anledningen till att en bil börjar brinna varierar går det inte att säkerställa att elbilar brinner i högre hastighet än bilar med fossila bränslen.
– Det är väldigt individuellt från brand till brand, vi har ju bensin- och dieseltankar som kan gå väldigt fort också. Det snabbaste jag har sett är en sekund innan en dieselbil var övertänd, säger Ulf Bergholm.
Det finns även rapporter om våldsamma krockar där elbilen inte börjar brinna. Han berättar om en eldriven Porsche som frontalkrockat med en lastbil utan att börja brinna. Han tvivlar på att just Tesla ska vara mer olycksdrabbade än andra tillverkare.
– Hur många Ford Explorer, som drivs av bensin, börjar brinna? Vad jämför man med? säger Ulf Bergholm.
År 2023 brann cirka 3500 personbilar i Sverige, inklusive anlagda bränder. 38 av dem var el- och laddhybrider. I Sverige finns omkring 755 000 el- och laddhybrider och cirka 4 222 000 bilar som drivs av bensin, diesel, etanol och gas, enligt MSBs statistik. Det innebär att brandrisken är betydligt lägre hos laddbara bilar. I och med att antalet elbilar ökar så minskar vissa typer av brandolyckor hos andra fordon.
– Vi kommer bort från alla bränder med bränsleledningar som exempelvis läcker ner bensin på ett grenrör eller något som är varmt och orsakar en brand, säger Ulf Bergholm.
Om fler elbilar på vägarna kommer att leda till en framtid med färre bränder går inte att säga idag. Ulf Bergholm tippar på att det kommer att ta cirka tio år innan statistiken har någon betydelse.
– Vi har ingen aning om vad som händer när batterierna blir gamla, ett gammalt batteri kan hålla mindre energi och energi är avgörande vid bränder, ju mer energi desto bättre brinner det. På samma sätt som en bil med full tank brinner med än en med tom tank, säger Ulf Bergholm.
Är olyckan framme är det viktigaste att ta sig till ett säkert avstånd. Det är också viktigt att undvika röken.
– Oavsett vilken bil ska man inte andas in röken, den är jättegiftig oavsett bränsle, säger Ulf Bergholm.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.