Att veta hur batteriet mår när du köper en begagnad elbil är svårt idag. Snart kommer EU-krav på att bilen ska säljs med ett certifikat som var hur batteriet mår.
För bilar med förbränningsmotorer finns sedan lång tid tillbaka olika testprotokoll och varudeklarationer i bilhandeln. Någon anpassning för elbilar har dock inte skett, men snart kan det bli ändring på det uppger tyska tidningen Auto-Bild.
Hur mycket batteriet försämras hos en begagnad elbil kan skilja sig mycket beroende på hur ägaren laddat bilen. Har bilen ofta laddats full, laddats ur helt eller snabbladdas frekvent talar mycket för att batteriet åldras fortare. Men som begagnatköpare är det idag nästintill omöjligt att veta hur batteriet mår.
EU-kommissionen kommer från 2027 att kräva att varje begagnad elbil åtföljs av ett batteripass från 2027. Certifikatet ska visa hur batteriet mår och hur mycket kapacitet finns kvar. Enligt tyska ekonomiministeriet står batteriet för 40 procent av elbilens värde. Ett projekt pågår nu i Tyskland för att ta fram pålitliga testmetoder.
Enligt Auto-Bild ska batteripasset också visa vilket ursprung batteriet har och vilken kemi som används. Dessutom ska klimatavtrycket och hur miljövänligt batteriet är anges.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter