En epok går i graven när Volvo slutar med dieselmotorer för gott. Så här minns jag Volvos dieselmotorer – från D6 i en en gammal 240 till D5 i XC90 med avancerad tvåstegsturbo. Kanske lite vemodigt efter 44 år med Volvos dieselmotorer – men dieselns död är inget att sörja över.
Jag minns det fortfarande fast jag bara var fem år. Pappa hade fått för sig att vi skulle byta bort vår Saab och köpa en Volvo 240 med den nya dieselmotorn som kom 1979. Fast jag bara var fem år hade jag börjat få kläm på det där med hästkrafter och jag grät när jag förstod att vi skulle gå från 118 hästkrafter i vår Saab till bara 82 hästkrafter i en Volvo med en konstig motor som knattrade. Men av någon anledning blev det inget bilbyte till Volvos första dieselmotor av 1979.
Nästan 15 år senare, med färskt körkort på fickan, köpte jag ändå en Volvo 240 diesel, jag tror jag gav hela 6000 kronor för bilen. Reservhjulsbaljorna var så rostiga att det var ett under att de satt kvar. Jag lagade dem med plastic padding och spraylackade rishögen. Men dieselmotorn knattrade och gick och bilen var riktigt stark när du väl var uppe i fart, även om det tog en stund att komma upp i fart. Och den raka VW-sexan lät rätt maffigt, även om dieselpumpen droppade lite. Bilen gjorde i alla fall trogen tjänst i ett halvår, innan den såldes vidare utan att ha kostat nämnvärda pengar utöver bränslet.
Många risiga begagnade bilar passerade revy innan jag fick råd att köpa en av mina första nya bilar, det blev en Volvo V60 D5 med en version av Volvos egenutvecklade dieselmotor. En helt fantastisk motor som var både snabb och råstark, dessutom var gångkulturen med de fem cylindrarna riktigt imponerande. Lite senare blev det något svagare varianter av samma motor i både XC60 och XC90. Den femcylindriga Volvodieseln får ändå sägas vara höjdpunkten på Volvos dieselera.
Några år senare kom den fyrcylindriga VEA-motorn och när jag tömde hela börsen och köpte nya Volvo XC90, år 2015 var det helt otänkbart att köpa en större bil med bensinmotor. Effekt och vridmoment i den nya mindre dieselmotorn med hypermodern tvåstegsturbo var överlägsen den gamla femman, men jag upplevde ändå motorn som knattrigare och mer okultiverad. Knattret på tomgång rimmade inte helt med bilens i övrigt så eleganta uppenbarelse, men rent objektivt var den nog bättre än femmorna på alla sätt.
I Sverige rullar det idag över en halv miljon Volvobilar med dieselmotorer, och faktum är att Volvo XC60 med D4-motor är Sveriges enskilt vanligaste bilmodell med dieselmotor. Utan de bilarna skulle Sverige stanna. Det är bara några år sedan dieselmotorerna sågs som det mest miljövänliga du kunde köra, vinden vände och nu är det el för hela slanten. För ganska precis 8 år sedan avslöjades Dieselgate och de höga kväveoxidutsläppen blev oacceptabla, fusk eller inte.
Volvos dieslar kommer att hålla Sverige rullande i många år till och visst känns det vemodigt med en epok som går i graven när man kört så många mil med dessa maskiner. Men beslutet att lägga ner tillverkningen känns både progressivt och väl genomtänkt. Dieselmotorerna har ingen framtid jämfört med rena och effektiva elbilar med nollutsläpp i körning. Volvo har rätt när som dömer ut dieselns framtid. Det enda område där dieselbilarna tar hem segern är som dragbilar, där kommer elbilarna fortfarande till korta.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter