Elbilsjätte tappar 75% i Sverige – här är vinnarna

Flera klassiska bilmärken har drabbats av extrem motvind i år i Sverige. En kinesisk gigant har tappat 75 procent. Bilbranschen hoppas på vändning när nyårsskumpan druckits upp.  
– Vi ser att champagneglasmodellen för lanseringar går in i nästa fas, säger Mattias Bergman från branschorganisationen Mobility Sweden. 

Champagnegaloppen i bilbranschen har kommit av sig. När vi är på väg att summera 2024 ser vi att många stora märken står och glor rakt ner över stupet. Kinesiska elbilsjätten BYD går fram som en ångvält hemma i Kina, men i Sverige är det tvärstopp. Ner 75 procent till och november och en nyregistrering på nästan 4000 bilar har försvunnit.

Klassiska Alfa Romeo har tappat 74 procent. Hos dem sätter man stort hopp till den nya modellen Junior som är en av sju finalister som tävlar om att bli Årets bil i Europa. 
– Alfa Romeo är ett märke som är förknippat med design, det har en unik historia och vi kommer att komma tillbaka med nya modeller, säger Simone Lazzarin som företräder märket i Sverige. 

BYD har tappat 75 procent av sin försäljning i Sverige i år, det motsvarar nästan 4000 bilar.
Mini har haft ett tufft år i Sverige, ner med 55 procent.

Mini är också en av de stora förlorarna när året går in på sluttampen. Märket har tappat 55 procent av sin försäljning under 2024. 
– Nybilsförsäljningen är generellt ned i år jämfört med tidigare år. Det påverkar även Mini, säger Carl Lindwall från BMW Sverige som ansvarar för Mini. 

De hoppas dock på en vändning nästa år – precis som många andra märken.
– Men i och med nya Mini Aceman har vi nu ett starkt produktutbud på plats som i kombination med bra erbjudanden gör att vi ser en positiv utveckling, säger Carl Lindwall.

Mattias Bergman, vd Mobility Sweden.

Men samtidigt har konsumenterna ont om pengar. Istället för att köpa lyxprylar som dyra elbilar håller man sina gamla garagevrak levande. 
– Det har blivit tydligt att folk behåller sina begagnade bilar längre, så fordonsflottan blir äldre, säger Mattias Bergman. 

Men bilbranschen hoppas på ett bättre 2025.
– Nästa år tror jag att det blir ett bättre år. Riksbanken kommer att genomföra räntesänkningar, de påverkar generellt och stimulerar för köp eftersom många finansierar sina köp med lån eller leasing. När det kommer till elbilar så gynnas de av räntesänkningar, när den höjdes så drabbades elbilar mest, säger Mattias Bergman. 

Polestar har ökat starkt i Sverige, men har det tufft ute i världen. Nu ska märket in hos Volvohandlare som Liljas Bil.
Xpeng har ökat med 285 procent, men det handlar om några hundra bilar.

Volvo Cars är den största vinnaren i år i termer av volym. I procent räknat är det Polestar som ökat mest av de lite större märkena, även om lilla Xpeng ökat med 285 procent.
– Polestar Sverige satsar offensivt och det ger resultat. Vi har vidareutvecklat vår affärs- och försäljningsmodell och expanderar vårt retail-nätverk till nya platser runtom i Sverige, samt utökar modellprogrammet med de nya SUV:arna Polestar 3 och Polestar 4 som började levereras till svenska kunder i somras. Samtidigt fortsätter vi att se ett starkt intresse för uppgraderade och populära Polestar 2, säger Gustav Freij, Sverigechef på Polestar.

Nästa år kommer nya och billigare elbilar. Då tror branschen att saker och ting kommer att förändras. 
– Vi ser att den så kallade Champagneglasmodellen för lanseringar går in i nästa fas, elektrifieringen börjar med dyrare modeller, nästa år kommer ett bredare produktprogram som möter flera konsumenters behov, säger Mattias Bergman. 

Billmärken som tappat stort i Sverige 2024

BYD -75%
Alfa Romeo -74%
Jeep -69%
Mini -55%
MG -55%

Bilmärken som ökat stort i Sverige 2024

Xpeng + 285%
Polestar +53%
Cupra +49%
Peugeot + 25%
Honda +24%
Volvo Cars +21%
Källa: Mobility Sweden

LÄS MER: