Elbilar tappade 29% ett år – tillverkare krävs på pengar

Nu börjar stora leasingföretag kräva biltillverkare på pengar och garantier för elbilarnas dåliga andrahandsvärden. På ett år har värdet på vissa Tesla- och Audi-modeller fallit med över 29 procent. För att fortsätta köpa elbilar kräver nu stora leasingföretag garanterade restvärden från biltillverkare. 

De snabbt sjunkande andrahandsvärdena på elbilar ställer till stora problem både för bilhandlare och leasingbolag. Tidigare i år gick den stora svenska handlaren Auto Lounge i Frillesås i konkurs efter att ha garanterat restvärden på många hyrbilar. Även för stora leasingbolag innebär fallande restvärden efter prissänkningar på nya elbilar stora problem. 

Nu går europeiska leasingjättar ut och kräver garantier från biltillverkarna för att fortsätta köpa elbilar. Bloomberg uppger att Ayvens som har 505 000 elbilar i sin flotta redan börjat få ersättning från tillverkarna för de snabbt sjunkande andrahandsvärdena på elbilar. För att fortsätta köpa in elbilar och leasa ut kommer leasingjättarna i fortsättningen att kräva avtal med skydd för restvärdena från biltillverkare. 
– Tillverkare i dag måste fortsätta sälja elbilar. Vi behöver då något slags skydd från tillverkarna när det gäller deras framtida prissättning, säger Tim Ayvens, vd för leasingbolaget Ayvens till Bloomberg.

Enligt Bloombergs uppgifter har en Tesla Model 3 fallit med 29,5 procent i pris på ett år. En Tesla Model Y ska ha minskat med 25,8 procent.

Enligt Bloomberg som hämtat in uppgifter från Autotrader har ett antal elbilar fallit med mer än 20 procent senaste året. Värst är Audi e-tron som gått ner med 29,8 procent i värde på ett år. Tesla Model 3 har minskat med 29,5 procent, Model Y med 25,8 procent. Volkswagen ID.3 har fallit med 24,7 procent medan Mercedes EQS minskat med 25,8 procent. Audis flaggskepp Audi e-tron GT noterar en minskning med 22,2 procent på ett år. 
LÄS MER: