Rimac Nevera tvingas abdikera från titeln världens snabbaste elbil. Nya monstret Aspark SP600 är ny inofficiell rekordhållare efter en rekordkörning i Tyskland.
Elbilar accelererar i de flesta fall snabbare än bilar med förbränningsmotorer. Men när det kommer till toppfart har de hittills inte haft så mycket att hämta. Nya japansk-italienska monsterbilen Aspark SP600 visar dock att elbilarna närmar sig.
Aspark SP600 har satt inofficiellt världsrekord och kört snabbare än tidigare rekordhållaren Rimac Nevera. En prototyp på produktionsbilen körde 26 km/h snabbare än Rimac och klockades för 438,7 km/h på Papenburgs testbana i Tyskland.
Körningen gjordes på en 1,8 km lång sträcka på provbanan och bakom ratten satt Marc Basseng som tidigare vunnit Nürburgrings 24-timmars. Hastigheten verifierades av en Racelogic-mätare, men den gjordes inte i två riktningar som egentligen krävs
Den nya modellen är en utveckling av Aspark Owl och ännu inte officiellt presenterad, så rekordet kan till viss del ifrågasättas. Tidigare modellen Owl hade 2000 hästkrafter, Aspark har inte avslöjat effekten hos den nya bilen. Bakom Aspark finns det japanska företaget Aspark, men utveckling och produktion görs i Italien av Manifattura Automobili Torino.
Vem som har fartrekordet alla kategorier när förbränningsbilar räknat in är aningen komplicerat. Koenigsegg har kört 447,19 km/h i två riktningar med sin Agera RS, i en riktig produktionsversion. Bugatti Chiron har körts i 490 km/h, men bara i en riktning och i en modifierad specialbil. SSC Tuatara har kört 475 km/h, men bara i en riktning och i en specialbyggd bil.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter