Nu är det fyndchans för den som vill köpa en begagnad elbil. Utbudet av begagnade elbilar är rekordstort och nu reas bilar ut. Till exempel kan du hitta Sveriges mest sålda elbil Volkswagen ID.4 från 474 000 kronor. På lyxbilen Mercedes EQS 450+ är rabatten störst: 201 000 kronor.
Den svenska bilmarknaden förbryllar många just nu. Samtidigt som det kommer uppgifter om rekordhög registrering av nya elbilar går Blocket ut med uppgifter om att priserna på begagnade elbilar gått ner med otroliga 22 procent på två månader. Vad ska man tro egentligen? Hur kan nybilsmarknaden och begagnatmarknaden gå åt så olika håll?
Två saker är klara. Den ena är att registreringen av nybilar inte visar hur många bilar som faktiskt säljs just nu. Väntetiden på nya elbilar har varit mycket lång och de flesta av dessa bilar beställdes för många månader sedan, i vissa fall upp till ett år.
Det andra är att det påstådda prisfallet på 22 procent på begagnade elbilar snarare är en normalisering av priserna på elbilar. Går vi ett år tillbaka har priserna i själva verket ökat med åtta procent, något mindre än inflationen, så sett över ett år är det inget reellt prisfall. Tidigare gick det att sälja en lätt begagnad elbil för mer än nypriset. Idag ligger priset något under nypriset, vilket är mer normalt.
För den som överväger att köpa en begagnad elbil är det dock väldigt goda nyheter. Tidigare försvann de begagnade elbilarna ut ur bilhallarna lika snabbt som de kom in. Nu börjar många bilhandlare få ett lager med begagnade elbilar då de inte säljs lika fort. Då fler och fler byter till ny elbil är utbudet rekordstort. Just nu finns cirka 3400 begagnade elbilar till salu i Sverige, flera säljare vittnar om att det tar betydligt längre tid att sälja en elbil nu.
Storsäljaren Volkswagen ID.4 går nu att hitta från 479 000 kronor, lätt begagnad i sin enklaste modell med mindre batteri. Det är en prissänkning med 40 000 kronor, jämfört med priset som begärdes för bilen nyligen. Den lyxigare ID.4 Pro Performance med större batteri går nu att hitta från 499 000, prissänkt med 20 000 kronor. Tidigare var priset ännu högre.
Även Skodas storsäljande elbil Enyaq går att hitta under en halv miljon kronor på begagnatmarknaden. Med det mindre batteriet på 62 kWh kostar bilen begagnad från 499 000 kronor, prissänkt med 30 000 kronor. Den som vill ha Enyaq med större batteri får betala cirka 60 000 kronor mer, men även det priset har nyligen sänkts med 30 000 kronor.
Volvo XC40 Recharge toppade nybilsförsäljningen bland elbilar i november. Men på begagnatmarknaden sjunker priserna. En begagnade XC40 Recharge Twin med 408 hästkrafter och fyrhjulsdrift går att få för 649 000 kronor. Det är en sänkning med 40 000 kronor mot det tidigare begärda priset.
Tesla Model Y Long Range har varit en av de hetaste begagnade elbilarna på marknaden, trots att den kom till Sverige för bara ett drygt år sedan. Tidigare såldes bilar för över nypriset på 778 000, men nu ligger priset snarare runt 700 000 kronor. En utannonserad bil som bara gått 845 mil har nyligen sänkts med 30 000 kronor till 699 000 kronor. Även Tesla Model 3 har blivit betydligt billigare och har till exempel prissänkts med 40 000 kronor till 459 800 kronor.
Största fyndet gör den som slår till på en begagnade Mercedes EQS 450+. Den fantastiska lyxibilen som har en WLTP-räckvidd på hela 74 mil är här prissänkt med hela 201 000 kronor. Men det begärda priset på 1290 000 kronor är fortfarande svettigt för de flesta.
Den som har pengar att köpa för att köpa en Porsche Taycan kan också göra en fin affär. Vissa begagnade exemplar har prissänkts med 100 000 kronor. En begagnad Taycan 4S går nu att hitta för 1099 000 kronor.
Låt oss komma ihåg att det är normalt att begagnade bilar sjunker i värde, särskilt kraftigt det första året. Att klimatbonusen avskaffas kommer leda till en mer normaliserad marknad. Med allt fler begagnade elbilar som kommer ut på vägarna och mer normala leveranstider på nya bilar kommer priserna att fortsätta sjunka. Det är goda nyheter både för klimatet och begagnatköparna.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter