Efter den kraftiga bränslechocken – nu vill de flesta av Sveriges partier sänka priset på diesel och bensin på olika sätt.
Till och med Miljöpartiet kan tänka sig en skattesänkning på biobränslen – Moderaterna går längst och vill ha fem kronors sänkning.
– Mitt förstascenario är att regeringen faktiskt fattar läget och agerar tillsammans med oppositionen, säger Oscar Sjöstedt, ekonomiskpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna, till DI.se.
På ett par veckor har bränslepriserna stigit med omkring fem kronor. Många svenska privatpersoner, företag och lantbrukare är hårt pressade av den kraftiga prisökningen. På tisdagen slog priset nya rekord, en liter diesel kostar nästan 27 kronor och bensinen närmar sig 24 kronor per liter. Trycket på regeringen att komma med krisåtgärder blir allt större. Men än så länge har finansminister Mikael Damberg inte kommit med några konkreta löften, förutom att reseavdraget ska ses över.
Nu kräver flera partier en snabb sänkning av bränslepriserna, både genom sänkt skatt och en minskning av reduktionsplikten. Mindre biobränsle i diesel och bensin kan sänka skatten med upp till fem kronor per liter.
– Mitt förstascenario är att regeringen faktiskt fattar läget och agerar tillsammans med oppositionen. Det finns ett signalvärde att agera gemensamt i dessa tider”, säger Oscar Sjöstedt, till Dagens Industri.
Om regeringen inte agerar vill Sjöstedt komma med ett gemensamt förslag från oppositionen, med en sänkning på fyra kronor litern eller mer, både genom sänkt reduktionsplikt och lägre skatt. Samtal med M och KD är redan inledda, enligt DI.
Moderaterna (M) vill sänka priset på diesel med fem kronor litern, men även på bensin med flera kronor, under en tillfällig tremånadersperiod. De föreslår att skatten sänks till EU:s miniminivå och att Sverige begär ett undantag från EU så att skatten kan tas bort helt. Dessutom vill Moderaterna sänka reduktionsplikten kraftigt, exakt hur mycket ska bestämmas ihop med drivmedelsbolagen. Totalt ska åtgärderna ge fem kronor lägre pris.
Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch har sedan tidigare föreslagit att reduktionsplikten ska mer än halveras, vilket gör att dieselpriset kan sänkas med tre kronor litern. Centern vill höja reseavdraget på landsbygden och sänka skatten på biobränsle, vilket dock bryter mot EU-reglerna.
LÄS MER: STATEN TJÄNAR ÖVER EN MILJON I TIMMEN PÅ DE REKORDHÖGA PRISERNA
Vänsterpartiet säger nej till skattesänkning, men vill sänka reduktionsplikten och kompensera invånare i glesbygden. Miljöpartiet vill varken sänka skatten på fossila drivmedel, eller ändra reduktionsplikten. Partiet föreslår i stället att skatten på biodrivmedel ska sänkas, men det förslaget är olagligt och bryter mot EU-rätten. Liberalerna kan tänka sig att se över reduktionsplikten, men vill inte sänka skatten.
Vad regeringen vill är oklart, finansminister Mikael Damberg har antytt att krisåtgärder kan komma, men har inte lovat någonting konkret ännu, förutom att reseavdraget ska ses över.
– Ja, vi kommer att agera. Vi tittar också på om det behöver särskilda insatser under krisen, antingen på prisutvecklingen, som är svår att kontrollera i och med den styrs av Putins agerande – eller om det behövs kompensation till hushåll eller de som behöver bil, säger finansminister Mikael Damberg till Aftonbladet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter