Bilen som var för snygg för att vara ritad av en svensk och som blev känd tack vare Roger Moore. Med inspiration från Corvette blev Volvo P1800 en storsäljare och en sann klassiker. Nu säljs en P1800 S från 1965 – och bilen är ett perfekt restaureringsprojekt.
Volvo första sportbil hette Volvo Sport, P1900, bilen tillverkades bara under ett års tid och blev en försäljningskatastrof. Fem år senare visade Volvo upp P1800 med målet att nå större framgångar med sportbilskonceptet, likt Chevrolets Corvette som Volvo tog mycket inspiration från. Det visade sig senare att Volvo hade rätt, P1800 blev en total succé för företaget. Nu finns en av bilarna till salu på auktion hos Collecting Cars.
Volvokonsulten och projektledaren Helmer Petterson var drivande för projektets födelse och bilen ritades av hans son, Pelle Petterson. P1800-modellen fick stor popularitet tack vare den brittiska TV-serien Helgonet, där Roger Moore körde en vit P1800. Det gjorde att bilen över en natt blev en kultklassiker.
Denna Volvo P1800 S är från 1965 och drivs av B18-motorn på 108 hk via en fyrväxlad manuell låda. Bilen började sitt liv lackad i vitmetallic. Senare målades den om i den nuvarande vinröda färgen. Bilen har kromade diskfälgar på 15 tum. Lacken har många märken och den har börjat flagna. Karossen behöver ses över och renoveras då det finns en del bucklor. Det finns också bubblor och repor på lacken.
Volvo P1800 tillverkades först bara som coupé men senare även som shooting brake, 1800 ES. Just denna Volvo-klassiker är en P1800 S. “S:et” i modellnamnet står inte för “Sport” som det gör hos de flesta bilar, istället står det för “Sverige”. Volvo ville nämligen skilja den modellen från tidigare P1800 som hade sin kaross tillverkad av Jensen i Storbritannien.
Interiören på denna P1800 är i relativt bra skick. Sätena är i rött tyg men har på grund av slitage börjat ljusna på sittytorna. Det finns även ett par revor och hål i sätena. Instrumentbrädan är i svart med kromade detaljer och ratten är i bra skick. Det finns också en modern insatt CD-spelare och radio med bluetooth.
B18-motorn konstruerades till stor del av Per Gillbrand. De första årsmodellerna utrustades med dubbelförgasare och då gav motorn en effekt på 100 hk. Senare ökades effekten till 108 och 115 hk, och 1970 till 135 hk med B20-motorn. P1800 var en av de första serietillverkade bilarna som försågs med skivbromsar. För att hålla kostnaderna och utvecklingstiden till ett minimum, konstruerades P1800 på samma chassi som den redan existerande Volvo Amazon.
Eftersom Pelle Petterson var anställd hos designföretaget Frua i Milano på 60-talet skedde stylingen av Volvo P1800 där. Många trodde därför att det var Frua som också designat bilen. Men Volvo tyckte en italiensk designer lät bra i försäljningssyfte och lät alltså ryktet leva vidare. Att Pelle Petterson designat bilen blev till en början nästan lite av en hemlighet.
De första P1800-prototyperna monterades av Carrozzeria Frua i Italien 1957. Till en början hoppades Volvo på att Karmann skulle bli karossbyggare och de kunde ha satt P1800 i produktion redan 1958. Planen stoppades däremot eftersom Volkswagen som var Karmanns största kund inte ville ha konkurrensen om sin egen Volkswagen Karmann Ghia.
Det tekniska skicket på denna P1800 är bra och bilen går fint att använda som den är nu. Enligt annonsen står det att säljaren inte är medveten om några elektriska eller mekaniska fel. Bilens senaste besiktning genomfördes i oktober 2022, säljaren skriver att inga varningar eller råd noterades då. I samband med detta byttes också oljefiltret och motoroljan.
Miltalet visar cirka 3 800 kilometer, men det är inte säkert att det stämmer. Auktionen på Collecting Cars avslutas den 8 augusti klockan 19.56 och i skrivande stund är högsta bud på ungefär 88 500 kronor.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]